3. -
mars
25.
april

Medietallene legges frem

MBL presenterer nye medietall på frokostmøte i Vika Atrium.

Her presenteres annonsetall for hele markedet, og lesertall og opplagstall. for aviser og ukepresse.

Markedet for betalt innhold er i endring, og målingene må også endres. Nye abonnementsmodeller er bakgrunnen for at MBL har kommet frem til nye regler for hvordan avisopplag skal telles, både det papirbaserte og det digitale. 
- Som et av de første land i verden har bransjen kommet frem til en ny måte å måle opplag på som fanger opp markedsendringene. Det er viktig at vi har tall som beskriver alle produkter også i opplagssammenheng, sier fagsjef Helge Holbæk-Hanssen i Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
Nye digitale produkter betyr at målingene for å dokumentere mediebruk også må utvikles. 
-Derfor har vi en pågående prosess frem mot høsten for å forbedre metodene for måling av lesing på alle plattformer og for alle utgaver som mediehusene nå publiserer, sier han. 
Dette blir også et tema under seminaret. Utviklingen av annonsemarkedet vil også bli belyst. Videre presenteres en oppdatering av rapporten "Betalingsvilje for digitalt innhold" fra LAC2.0. Frokostmøtet er åpent for alle og starter kl. 09.00, frokost serveres fra 08.30.