Digital usikkerhet blant norske redaktører

I redaksjoner som er proaktive i forhold til digitale utfordringer, står redaktørene i færre rollekonflikter og trives bedre i jobben. Det kommer fram i en undersøkelse blant NRs medlemmer utført av Erik Wilberg og Stig Berge Matthiesen ved Handelshøyskolen BI.

Analysen belyser ulike hendelser i utvikling i mediebransjen og følelser, krav og forventninger i arbeidssituasjonen. Den tar også for seg i hvilken grad redaksjonene er forberedt på de endringer man ser nå. Jobbengasjement analyseres i forhold til endringstrykk og ønske om å slutte i jobben.

Undersøkelsen ble gjennomført i 2016 og foreløpige resultater presentert på NRs vårmøte i fjor. Drøyt 200 av NRs ca 730 medlemmer svarte på undersøkelsen.

Wilberg og Matthiesen konkluderer med at norske redaktører er tilfredse med og engasjerte i jobben sin, men at de kjenner større usikkerhet i den digitale verden.

Resultatene viser at det er ulikheter i vurderingen av eksternt trykk, roller og syn på ledelse. I mange tilfeller er det forskjell mellom overordnede og underordnede redaktører. Analysen viser også at proaktive redaksjoner har høyere score på transformasjonsledelse og mindre på rollekonflikter og ønske om å slutte i jobben. Det er klare positive sammenhenger mellom jobbengasjement, et transformasjonsorientert ledelsessyn og klarhet i lederrollen. 

Her er temaene i undersøkelsen:

  • Hvordan føles trykket fra omgivelsene?
  • Hva hemmer og fremmer utviklingen?
  • Rolleklarhet, rollekonflikt, rolleoverbelastning
  • Fremtidsutsikter
  • Kompetansekrav
  • Syn på ledelse
  • Hvor forberedt er man på endringer?
  • Hvordan vil du definere samfunnsoppdraget?

Les en foreløpig rapport fra Wilberg og Matthiesen her.

To tredeler av redaktørene som deltok i undersøkelsen har klassifisert seg som lite til middels forberedt på endringene som kommer. Det overrasker ikke assisterende generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Reidun Kjelling Nybø.

- Jeg tror det ville være oppsiktsvekkende dersom alle medlemmene våre følte seg bekvemme, komfortable og forberedt på endringene. Redaktørene og våre medlemmer er noen av dem som sitter med det største ansvaret, men selv om kompetansen aldri har vært større, opplever vi at kompetansebehovet og suget etter ny læring aldri har vært større, sier Nybø til Kampanje.

Tor Olav Mørseth, sjefredaktør i Adresseavisen mener det er blitt mer krevende å være redaktør.

- Vi lever i en verden som er langt mer komplisert enn tidligere, med et helt annet konkurransebilde og raskere endringer. Det gjør det mer krevende, men også mer spennende å være redaktør, sier sjefredaktør Tor Olav Mørseth i Adresseavisen til Kampanje.