Dramatisk annonsefall for riksavisene

De riksdekkende papiravisene tapte mer enn hver tredje annonsekrone i fjor, skriver Journalisten.

Mediebyråforeningen er klar med desembertallene, og dermed statistikken for annonseomsetningen for fjoråret.

– Akkumulert for 2014 viser Mediebarometeret en omsetning på 9,14 milliarder, mot 8,98 milliarder i 2013. Det gir en økning på 1,7 prosent, forteller daglig leder Tonje Gjerstad til Journalisten.

Mediebyråene kjøpte annonser i papiravisene for 1,233 milliarder kroner i 2014. Det er 257,6 millioner kroner eller 17,3 prosent mindre enn året før. 

Reklameinntektene til riksavisene, det vil si VG, Dagbladet, Dagens Næringsliv, Dagsavisen, Nationen, Vårt Land, Finansavisen, Morgenbladet og Klassekampen, ble redusert fra 572,7 millioner kroner i 2013 til 368,9 millioner i fjor.

Les mer om statistikken hos Journalisten og Kampanje.