Eksplosiv leservekst på mobil

Nedgangen i lesertallene for papirproduktene er mindre enn tidligere. Veksten for nettutgavene flater noe ut. Veksten i de mobile utgavene er eksplosiv. Det viser de ferske lesertallene fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

Selv om tendensen i de nye tallene er den samme som MBL har sett de siste årene, er utviklingstakten noe forskjellig. Leserveksten for nettsteder fortsetter. Det er en kraftig vekst på de mobile plattformene. Fallet i leseroppslutningen for papirproduktene er halvert i forhold til de tidligere målingene. Samlet sett når mediehusene flere lesere enn noen gang, dette viser ferske lesertall fra TNS Gallup.

De siste tallene fra TNS Gallups Forbruker & Media bekrefter tendensene vi har sett de siste årene: Overgang fra de papirbaserte til de digitale plattformene. Det nye denne gangen er at fallet i leseroppslutningen for papirproduktene er halvert i forhold til de tidligere målingene. Nedgangen er 2,3 prosent for alle målte titler. For de største titlene er utviklingen mer positiv. For de 17 titlene med over 75.000 lesere er nedgangen 1,2 prosent. Nisjeavisene har samlet sett en fremgang på 4,4 prosent, mens lokalavisene har en tilbakegang på 3,3 prosent.

SE ALLE LESERTALLENE HER