Erik Wilberg er an to forfattere bak artikkelen "Redaktører i omstilling: Faktorer som påvirker et høyt jobbengasjement". (Foto: Medier24)

Engasjerte redaktører

Norske redaktørers jobbengasjement er "meget høyt" i følge en undersøkelse gjennomført av førsteamanuensis Erik Wilberg og professor Stig Berge Matthiesen ved Handelshøyskolen BI. Svært mange svarer at de er stolte av arbeidet de gjør.

Deler av rapporten ble presentert på NRs vårmøte i 2016, men nå foreligger rapporten i sin helhet. 

Undersøkelsen, som presenteres i en artikkel i siste nummer av Norsk Medietidsskrift, baserer seg på svar fra drøyt 200 redaktører, etter at spørreskjemaet var sendt ut via Norsk Redaktørforening. Undersøkelsen omfatter fem variabler: Endringstrykk, jobbengasjement, rolleklarhet, rollekonflikt og transformasjonsledelse. Noen av forskernes konklusjoner er disse:

  • Redaktørene opplever et intenst endringstrykk
  • Jobbengasjementet er meget høyt - svært mange er stolte av jobben de gjør
  • Rolleklarheten er over middels - tydeligst blant de ansvarlige redaktørene, noe mindre blant de underordnede
  • De ansvarlige redaktørene føler i større grad enn de underordnede at de må utføre "unødvendige" oppgaver
  • Redaktørene har et positivt syn på endringer og scorer godt på transformasjonsledelse
  • To tredeler er likevel kategorisert som reaktive snarere enn proaktive
  • Kvinnelige redaktører er mer opptatt av å gi oppmuntring og anerkjennelse enn mannlige

Om forholdet mellom endringstrykk og jobbengasjement skriver forskerne dette:

"Det er interessant at det ikke er funnet noen sammenheng mellom jobbengasjement og endringstrykk. Forklaringen på dette er sannsynligvis at dersom man er en engasjert redaktør, betyr redaksjonens indre liv mer enn trykket utenfra. Det synes nok mer abstrakt med de store og lange endringslinjene enn å arbeide i praksis med en redaksjon og publisistiske problemstillinger fra dag til dag."

Les hele artikkelen her