Gir rom for mer produktplassering

Stortinget har vedtatt endringer i kringkastingsloven som åpner for større grad av produktplassering i norske tv-sendinger.

Det er gjennomføringen av det såkalte AMT-direktivet -et EU-direktiv om audiovisuelle tjenester -som er bakteppet for de regelendringene Stortinget nå har vedtatt. Hovedhensikten med direktivet er å få likere regler for tradisjonelle kringkastingssendinger og tjenester som likner på disse, blant annet såkalte bestillingstjenester og nett-tv-sendinger hvor hovedformålet er å vise levende bilder. Blant det som nå endres er reglene for såkalt produktplassering. Det betyr at det nå åpnes for produktplassering "i fjernsyn og audiovisuelle bestillingstjenester i filmer, fiksjonsbaserte serier, sportsprogrammer og lette underholdningsprogrammer, med unntak av programmer som er særlig rettet mot barn". Dette gjelder likevel ikke "programmer som er produsert eller bestilt av NRK eller tilknyttede foretak."  Kulturminister Hadia Tajik sa dette under debatten i Stortinget: "Produktplassering har allereie vore ein realitet i norsk tv i form av innkjøpte program og har lenge vore nytta i norsk og utanlandsk kinofilm. Ved å tillate produktplassering vil òg norske kommersielle tv-kanalar kunne finansiere program på den måten. Det vil betre finansieringsmoglegheitene for norskprodusert innhald, og bidra til fleire norske tv-filmar og norske tv-seriar på norsk tv. På NRK er det ikkje aktuelt å opne for produktplassering." NR foreslo under høringen å skille sportsnyhetsprogrammer fra andre sportssendinger, som for eksempel overføring fra enkeltstående arrangementer, og at produktplassering ikke burde tillates i førstnevnte, men fikk ikke gjennomslag. Samtidig har Stortinget uttrykkelig slått fast retten for andre kringkastere til såkalte "korte nyhetsreportasjer" fra begivenheter hvor en kringkaster har skaffet seg eksklusiv senderett. Høyre og Fremskrittspartiet fremmet flere mindretallsforslag, blant annet om å oppheve forbudet mot politisk tv-reklame. Frp ville også oppheve forbudet mot alkoholreklame i kanaler som sender fra utlandet, men som er rettet mot Norge. Her kan du lese hele innstillingen fra Stortingets familie- og kulturkomité. Her kan du lese NRs innspill til komiteen.