Har samlet etiske regler fra 46 mediehus

Norsk Redaktørforening har samlet inn og systematisert interne etikkregler fra 46 store og små mediehus. De fleste er systematisert etter punktene i Vær varsom-plakaten. 

Her finner du oversikten. 

Regler for opptreden på sosiale medier er også skilt ut som et eget felt. De finner du her.

Noen medier har regler som ikke er systematisert etter Vær Varsom-plakaten. De finner du her.

Når de interne reglene er knyttet til et bestemt kapittel i Vær Varsom-plakatwen, men vanskelig å bryte opp i det enkelte punkt i VVP, finner man reglene ved å klikke på det enkelte kapittelet.

Det var i vår at NR gikk ut til alle de 260 medlemmene som er ansvarlige redaktører og etterspurte etikkregler. Av de 260 svarte 140, og av de igjen oppga 46 at de hadde slike regler. Tanken er at reglene kan brukes som rettledning og som utgangspunkt for diskusjon i redaksjonene. Mange av medlemmene som ikke har egne regler har opopgitt at de ønsker å utvikle regler med NRs regelsamling som inspirasjon.

Dersom din redaksjon har egne etikkregler, men ikke er representert i oversikten, ta kontakt med oss.

Her er Journalistens sak om samlingen av etikkreglene.