Her er de nye lesertallene

Papiravisene faller, mens mobil øker, og flere leser magasiner. Det viser de nye lesertallene fra Forbruker & Media/MBL.

Daglig leser 41 prosent nordmenn nyheter fra norske mediehus på mobiltelefonen sin, mens papirutgavene faller med 10 prosent. Totalt når mediehusene 85 prosent av befolkningen daglig, viser tallene. Her er tallene for mediehusene, og her er magasin/ukepresse-tallene

– At 85 prosent daglig bruker tjenester fra våre mediehus, viser at folk fortsatt vil ha godt norskprodusert innhold. Det gir oss tro på fremtiden til norsk presse, sier Randi S. Øgrey, adm. dir i MBL.

Fallet i lesing av papirutgavene er likt som ved siste rapportering, 10,3 prosent. De største avisene faller noe mer enn de mindre, men samtlige avisgrupperinger har nå negative tall. I snitt leser 55 prosent minst en papiravis en gjennomsnittlig dag. På hverdager er tallet 59 prosent. I snitt leser vi 0,9 papiraviser daglig, skriver Mediebedriftenes Landsforening i en pressemelding.

Se Journalistens interaktive grafikk av tallene her.

Mediehusenes totale dekning er stabil. Papirlesingen faller, lesingen av innhold på digitale utgaver flater ut og lesingen av de mobile utgavene øker med i gjennomsnitt 16,6 prosent. I snitt bruker nordmenn 3.2 medieprodukter daglig fra norske avishus.

Magasinlesingen har økt med 1,9 prosent det siste året. Hele 40 av MBLs 62 medlemsblader, har leservekst. Det er gruppene "helse/livsstil/sunnhet" og "kvinner" som øker mest.  - Papiret står fortsatt sterkt for magasinene. Dette viser at de har en tydelig kontrakt med sine lesere, sier administrerende direktør i MBL, Randi S. Øgrey. Les mer her.