Krever enda større åpenhet

Større åpenhet og mer dialog med mediebrukerne er avgjørende for at de redigerte mediene skal overleve. Det mener assisterende generalsekretær i NR, Reidun Kjelling Nybø.

I en kronikk i Dagens Næringsliv mandag maner Kjelling Nybø til større åpenhet - ikke bare som enkeltstunts og i festtalene. Hun trekker fram gode eksempler fra bransjen og roser blant annet Aftenposten for facebook-siden "Bak forsiden" og VG for å invitere leserne til å bestemme papiroppslaget som skulle feire VM-seieren til Magnus Carlsen. Men hun er utålmodig på bransjens vegne og mener åpenheten på gjennomsyre journalistikken og redaksjonene.

"Egentlig er det selvmotsigende at mediene - som selv krever åpenhet av alle andre - ikke har noen lang tradisjon om større åpenhet i egne hus. I praksis er det kun kildekritikk og personvern som er unntaket. Utenom det kan og bør vi åpne opp", skriver Kjelling Nybø.

Hun mener redaktører og journalister må være der leserne, lytterne og seerne er - også på sosiale medier.

"Når ungdom opplever at det er lettere å få Lady Gaga og Erna Solberg til svars på sosiale medier, enn redaktøren i lokalavisa, så er vi ikke der vi skal være", skriver Kjelling Nybø.

Her kan du laste ned pdf av kronikken fra Dagens Næringsliv.