Lag debattmøter og åpne mediehus i høst!

Det er høstens utfordring fra "Hvor har du det fra?", kampanjen for journalistikken.

Her er noen gode eksempler å bli inspirert av:

For at ikke bare de store mediehusene skal kunne delta i kampanjen, er konseptet «åpne mediehus» også laget med tanke på små lokale mediehus. Her er noen eksempler på forskjellige varianter å velge i hvis man vil delta med «åpne mediehus»:

  1. Fysisk åpne mediehus
  2. Mediehus som ”åpner seg opp” via egne publikasjoner og/eller sosiale medier
  3. Mediehus som går ut og informerer om sin virksomhet
    • Invitere seg inn på arenaer der unge er
    • Journalister/redaktører inn i skolen
  4. Mediehus som inviterer til debattmøter

PS! Mange mediehus tar ofte i mot skoleklasser på besøk. Bruk gjerne disse elevbesøkene til å markere kampanjen i forhold til tema som kildekritikk, journalistisk metode, medieetikk og samfunnsoppdrag.

Kampanjen har fått laget og samlet noen korte videosnutter om temaene kildekritikk, ytringsfrihet, medieetikk, sosiale medier og journalistikk.

Disse videoene kan brukes som innledning til debatt og diskusjon – og/eller til foredrag.

Bruk gjerne skoleoppgavene som NDLA har utarbeidet i samarbeid med journalistikkampanjen, kan for eksempel brukes til å startet gode diskusjoner med elever på besøk i mediehus.

Her kan du lese mer om "Hvor har du det fra?" - kampanjen for journalistikken.

Under «Delte dokumenter» finner dere tall og fakta om unge mediebrukere som dere kan bruke ved foredrag, debattmøter og lignende. Her finner dere også kampanjens logo.