Frida Marie Grande undersøkte i hvilken grad Nettavisen-leserne oppfattet hvem avsenderen av innholdsmarkedsføring er.

Foto: Glenn Slydal Johansen, Journalisten

- Må vite mer om hvilken merking som fungerer

Merking av innholdsmarkedsføring har tydelig effekt, men ikke alt innhold merkes godt nok, er konklusjonen i undersøkelsen til PR-student Frida Marie Grande. Les hele studien her.

Undersøkelsen til Grande ble presentert og diskutert på NRs vårmøte i Bergen 11. mai. Se opptak her.

Her er undersøkelsen til Grande.

Hovedfunnet til Grande var at merking av dette innholdet fungerer, men ikke 100 prosent. Mange synes skillet mellom reklame og journalistikk er for dårlig. Grande mener det er et stort behov for mer kunnskap om hvilken type merking som fungerer.

I eksperimentet ble lesere av Nettavisens forside eksponert for en boks med annonsørinnhold fra DNB. Halvparten (51 prosent) av alle som svarte oppgir at det er vanskelig å se forskjell på redaksjonelle og kommersielle artikler.

– Det er et faresignal når over halvparten svarer at det er vanskelig å se forskjell. At så mange syns skillet er for dårlig er bekymringsverdig, sier Grande, sa Grande til Journalisten i forbindelse med NRs vårmøte.

Les Grandes kronikk i DN om undersøkelsen