Mange positive til nye Amedia-eiere

Reaksjonene på at Amedia selges til en nyopprettet stiftelse har stort sett vært positive. Men flere advarer mot at nye eiere som ikke stiller like strenge krav kan bli en sovepute for mediekonsernet.

Mandag ettermiddag ble det klart at Norges nest største mediekonsern etter omsetning selges til en nyopprettet stiftelse. Bak den står Sparebankstiftelsen DNB, som ikke vil kreve avkastning fra eierposten i mediekonsernet.

– Nå skal vi klare det. Vi trakk vinnerloddet. En bedre eier for lokalavisene er det vanskelig å forestille seg i dag. Oppkjøpet gir oss fart i omstillingsarbeidet, og vi skal fortsette med den ambisiøse strategien, sier Kristin Monstad, ansvarlig redaktør i Amedias største avis Drammens Tidende, til DN.

– Vi er veldig glad for at vi nå har fått en langsiktig eier som har dyp respekt for lokalavisene som samfunnsinstitusjon, sier Amedias konsernsjef Are Stokstad til NTB.

– Vi kan ikke lene oss tilbake og tro at alt blir greit nå. Det blir fortsatt tøffe tak og hard jobbing framover, men det er viktig med en eier som har tro på at konsernet har en framtid, sier konserntillitsvalgt Eva Stenbro  Amedia, til NTB.

– Det er positivt at Amedia har fått langsiktige eiere, det virker bra. Men jeg er bekymret for at Amedia ikke skal gjøre de fornuftige samarbeidskonstellasjonene og de strukturelle grepene som kreves i en utrolig krevende tid for bransjen. Og det bare fordi man har eiere som tilsynelatende ikke er opptatt av avkastning, og virker mer filantropiske, sier Didrik Munch, administrerende direktør i Schibsted til DN.

– Det finnes flere gode erfaringer med stiftelser som eiere av medieselskaper. Den jeg kjenner best er Egmont. Der er mitt inntrykk at en stiftelse med et kvalifisert styre kan gi langsiktighet, samtidig som det også stilles krav til økonomiske resultater, sier Gunnar Stavrum,  publisher i Nettavisen, til Journalisten.

– Jeg er glad for avklaringen og at det er en norsk eier som er knyttet til det norske samfunnet og norske verdier. Det gjenstår å se hva de vil og hvilken evne de har til å utvikle Amedia, sier NJ-leder Thomas Spence til NTB.

– Vi er positive til at det opprettes en stiftelse, at det ser ut til å være eiere som tenker langsiktig, og til at hele mediekonsernet overtas samlet, sier Reidun Nybø, konstituert generalsekretær i Norsk Redaktørforening, til NTB.

- Stiftelsene har ikke dette kvartalskapitalistiske behovet for å levere resultater på kort sikt. Derfor mener jeg at stiftelsene - selv om det ikke vil løse de store problemene for pressen - vil kunne gi lokalavisene en større ro til å berge journalistikken over i et nytt digitalt landskap, sier mediekommentator Svein Egil Omdal til Journalisten.

Nettopp Omdal får ros for å ha sådd frøet som til slutt førte til kjøpet av Amedia. Medieforsker og  førsteamanuensis i medieledelse ved NTNUJens Barland er blant de som roser Omdals betydning:

- Her og nå vil jeg gi en stor honnør til Sven Egil Omdal for hans utrettelige kampanje for journalistikkens idealer, og understreke hvordan det i dette tilfellet sådde et frø som ga en god og langsiktig løsning for landets største samling av lokale mediehus, sier Barland i en kommentar på Medier24.

– Jeg klarer ikke på stående fot å tenke meg noen bedre løsninger. Slik jeg forstår dette konseptet, gjør man det opp til norske lokalaviser selv å klare den digitale transformasjonen. Det er ingen tredjeparts- eller x-faktorer som forstyrrer den jobben. Jeg er meget oppstemt, sier Nordlys-redaktør Anders Opdahl til DN.

– Det er både spennende og positivt at vi får et norsk eierskap. Endel av de ryktene vi har hørt om amerikanske oppkjøpsfond, har vi sett betydelig mer pessimistisk på. Jeg har fryktet en oppsplitting av konsernet som ville gjort det vanskeligere å ha ressurser til å lage gode nok løsninger for fremtiden, sier René Svendsen, ansvarlig redaktør i Fredriksstad Blad.

– Det store faremomentet for Amedia er å tenke at man kan ta en pust i bakken. Det kan de altså ikke. Det er påkrevet med en kraftfull rasjonalisering og omstilling, sier Erik Wilberg, førsteamanuensis ved BI til DN.

– Det som kommer til å skje nå, er at Amedia får fortsette å ha en middelmådig ledelse, som styrer middelmådig og som fører hele konsernet til middelmådighetens dødsrike. Sparebankstiftelsen DNB vil bare fungere som en form for doping, spår NHH-professor Tor W. Andreassen overfor DN.