NRs handlingsplan for 2015-2017 vedtatt

På NRs landsmøte i Bergen onsdag 6. mai ble handlingsplanen for 2015-2017 enstemmig vedtatt. Last ned handlingsplanen her.

NRs tre hovedmål i perioden er disse:

  • Styrke redaktørens rolle og myndighet
  • Synliggjøre journalistikkens kjerne
  • Sikre journalistikkens uavhengighet

Planen er delt opp i arbeidsområdene redaktøren, journalistikken og rammevilkårene. 

Under hvert av områdene listes det opp flere tiltak.

Redaktøren:

  • Utvikle redaktørens strategiske, økonomiske og teknologiske kunnskap gjennom nye kompetansetilbud, bedre samarbeidsformer og nye arenaer for deling og erfaringsutveksling
  • Utrede styrker og  svakheter ved ulike ledermodeller
  • Utvikle servicefunksjonen gjennom dialog med medlemmene og gjennom regionforeningene
  • Styrke redaktørens kompetanse på datasikkerhet og kildevern
  • Utvikle verktøy for å gjøre det enklere å sikre større mangfold blant norske redaktører - blant annet når det gjelder kjønn.
  • Jobbe aktivt for å få vedtatt en egen medieansvarslov som også regulerer redaktøransvaret på digitale plattformer

Journalistikken:

  • Definere hva som kjennetegner journalistikken og synliggjøre fortrinn ved redaktørstyrte medier
  • Utvikle, omdefinere og tydeliggjøre dagsordenfunksjonen og kvalitetsbegrepet
  • Utvikle en norsk erfaringsrapport basert på redaksjonell årsrapport og "Slik gjør vi det"
  • Aktivt formidle kunnskap og erfaringer innen juss og etikk
  • Utvikle nye etiske verktøy og veiledninger som kan bidra til å øke kvaliteten på norsk journalistikk.
  • Arbeide for økt kunnskap om og aktiv bruk av offentleglova, samt styrking av innsynrettene både i stat, kommuner, helseforetak og rettspleie. 

Rammevilkårene

  • Jobbe bredt  for å verne og styrke ytringsfriheten og pressefriheten gjennom aktiv deltakelse i offentlig debatt og høringer og gjennom å sette temaet på dagsorden i NRs møter og kurs
  • Bidra til å klarlegge og styrke redaktøransvaret i et stadig mer komplekst mediebilde
  • Sikre den journalistiske troverdigheten i møte med nye annonse-formater
  • Styrke og synliggjøre NR som mediepolitisk kraft gjennom mer aktiv og selvstendig dialog med beslutningstakere
  • Synliggjøre den nye redaktørrollen overfor eiere, journalister, myndigheter og mediebrukere
  • Sikre forståelse for betydningen av å produsere norsk innhold av høy kvalitet
  • Ta initiativ til å fornye ordlyden i redaktørplakaten og de veiledende normene