Ned på papir, opp på nett og mobil

Papiropplaget for norske aviser sank med 3,8 prosent i fjor. Samtidig fortsetter veksten på de digitale plattformene - særlig på mobil.

Klassekampen, Dagen og Dagens Næringsliv er opplagsvinnerne blant dagsavisene, mens Morgenbladet, Dag og Tid og Solungavisa øker mest blant fådagersavisene.

Veksten på de digitale plattformene kompenserer markedsmessig for fallet i papiropplaget og fører til at merkevarene styrker eller beholder sine markedsposisjoner, skriver Mediebedriftene på sine hjemmesider. I går, tirsdag 19. februar, presenterte de opplags- og lesertallene for bransjen i 2012.

Sentrale trekk for utviklingen:

  • Totalopplaget for papiraviser tilsluttet MBL har et fall på 3,8 prosent. Løssalget faller fortsatt mest (8,7 prosent), mens abonnement har en tilbakegang på 2,7 prosent.
  • Lesertallene for papirutgavene faller med 5 prosent.
  • Fallet, både i opplag og lesertall, er størst for løssalgsavisene VG og Dagbladet. Men begge styrker sine totale markedsposisjoner med vekst både på nett og mobil. Leseroppslutningen av mobilutgavene er nå større enn papirutgavene.
  • De lokale og regionale dagsavisene har en opplagsnedgang på mellom 3 og 4 prosent, mens de lokale fådagersavisene har en mindre tilbakegang (1,8 prosent). Også disse avishusene styrker og beholder sine markedsposisjoner gjennom vekst på digitale plattformer.
  • Papirutgavene for nisjeavisene har samlet sett en liten vekst både i opplag- og i lesertallet. Opplag- og leserveksten for nisjeaviser som Morgenbladet og Klassekampen fortsetter.
  • Antall avistitler er stabilt. I 2012 fikk MBL en tilvekst på 9 nye titler, bl.a. Aftenposten Junior med et årsopplag på 13.700 eks. – en papiravis rettet mot barn.

Her finner du samlet oversikt over opplagstallene og lesertallene. Her kan du se presentasjonen av leser- og opplagstallene.