Nettutgavene øker, papiropplaget faller

Mediehusenes nettutgaver vokser, mens papiropplaget faller. Utviklingen går i samme retning både nasjonalt lokalt, selv om fallet er langt mindre blant lokalavisene. Det viser opplags- og lesertallene som ble presentert i dag.

Nettutgavene som måles vokser med 5,5 prosent og de målte mobiltitlene vokser med hele 41 prosent, men det kjøpes fortsatt over 2 millioner eksemplarer av avisenes papirutgaver.

Samlet sett styrker de fleste mediehusene sin markedsposisjon. Totalt falt avisopplaget i 2013 med 4,4 prosent, mens lesertallet falt med 3,7 prosent.

Les mer her.

Opplagsfallet for lokalavisene er langt mindre, og her øker også en tredel av avisene papiropplaget. Samlet sett går lokalavisopplaget ned 0,8 prosent. Les mer her.

Mediebedriftene åpner for at det etableres en ny tellemodell fra neste år. Flere har vært kritiske til dagens tellemåte. Lengst har Torry Pedersen i VG gått. 

Her er opplagstallene for 2013.

Her er lesertallene for avis og nett.

Her er lesertallene for avis, nett og mobil.

Her er presentasjonen fra Mediebedriftenes pressekonferanse tirsdag 25.2.