Overrasket over nei fra PR-bransjen

Mandag bestemte årsmøtet i KOMM seg for at det ikke skulle legges ytterligere press på medlemmene fra PR-bransjen om å spille med mer åpne kort om sine kunder. NRs generalsekretær er overrasket over at bransjen ikke vil åpne mer opp.

Bakgrunnen var et forslag fra byråene Trigger, Nucleus og PR-Operatørene ledet an av Geelmuyden.Kiese. De fire byråene ønsket å endre etikkplakatens punkt 2J som sier at medlemmer og rådgivere skal: «Oppfordre oppdragsgiver til åpenhet om kundeforholdet, men respektere behov for konfidensialitet».

Det skriver Journalisten.

Hans Geelmuyden sier at dette var en god mulighet til å skape tillit i samfunnet med å fortelle hvem man jobbet for. Generalsekretær Arne Jensen forstår på sin side ikke hvorfor flertallet, som blant annet inkluderer Apeland AS, Burson Marsteller og First House gikk mot forslaget. Det overrasker ham. For forslaget gir fortsatt rom for å unnta kundene som stiller krav til ikke å bli offentliggjort.

– Jeg sliter med å se dramatikken i forslaget, sier Jensen til Journalisten.

NRs generalsekretær mener det ville gitt mulighet for å åpne noe opp, og samtidig angi en retning. Han opplever det også som pussig siden det er en trend i næringslivet at bedrifter i økende grad har transparens på sin drift. At de viser fram betaversjoner og ikke minst spør folk hva de synes.

Både for journalistikken og samfunnet forøvrig hadde det vært en åpenbar fordel om det var blitt gitt bedre innsyn i hvem profesjonelle lobbyister og pr-rådgivere jobber for, mener han.

Les mer om Geelmuydens forslag her.