Sjekk ut journalistikken.no

"Hvor har du det fra?" Kampanjen for journalistikken er igang - med kampanjenettsted, medieanalyse, markering av verdens pressefrihetsdag og oppfordring til åpne mediehus.

I slutten av uke 17 eller uke 18 vil kampanjen offentliggjøre en analyse av hvor synlige ungdom mellom 15 og 19 år er i nyhetsmediene. Ikke overraskende viser den at ungdom er alt for lite synlig i mediene.

På prosjektnettstedet journalistikken.no vil du finne mer informasjon om «Hvor har du det fra?» - Kampanjen for journalistikken. Her vil du også finne delte dokumenter – som kan brukes i forbindelse med lokale presentasjoner og/eller arrangementer. Her finner du også en oversikt over planlagte aktiviteter i kampanjen.

29. mai markeres Pressefrihetens dag. Da lanseres en undersøkelse av ungdoms bruk av sosiale og redigerte medier og deres forhold til ytringsfrihet, personvern og overvåking. Undersøkelsen er en delundersøkelse i Fritt Ords Ytringsfrihetsbarometer i samarbeid med "Hvor har du det fra?". Her finner du hele programmet for arrangementet.

Logoen for kampanjen vil være klar denne uka. Kampanjen inviterer mediehus, journalistlag og redaktørforeninger over hele landet til å delta. Det blir ikke en nasjonal kampanjen uten nasjonale aktiviteter! En fin anledning til å markere journalistikken er i forbindelse med Grunnlovsjubileet 2014 (§100 om ytringsfrihet) og World Press Freedom Day. Her finner du tips om åpne mediehus. 

En av aktivitetene er Ungdommens PFU.

”Hvor har du det fra?” – Kampanjen for journalistikken er igangsatt av alle presseorganisasjonene samt NRK og TV2. Hvorfor en slik kampanje? Les mer her.