Stort medietrykk rundt plagiatsaken

Plagiatsaken resulterte i flere mediesaker enn Trude Drevland-saken, men færre enn Lysbakken-saken og dyrevelferd/pels-saken. Det viser en analyse gjort på oppdrag fra Norsk Presseforbund.

Det er Retriever som på oppdrag av Norsk Presseforbund har målt hvor stor medieoppmerksomhet «plagiatsaken» fikk i de redigerte mediene i ukene etter at plagiatet i DN ble kjent. 

Analysen identifiserer milepælene i mediedekningen, hvilke vinklinger som preger dekningen og hvilke aktører som er mest fremtredende. I tillegg sammenliknes omfanget av dekningen av plagiatsaken med tre andre saker som har fått mye oppmerksomhet i mediene; selvforsvarssaken til SV og Audun Lysbakken i 2012, dyrevelferdssaken i forbindelse med NRK Brennpunkts dokumentar «Pels» og Trude Drevland-saken tidligere i år.

Rapporten viser at mediene dekket Lysbakken-saken i langt større grad i dens første fire uker. Det samme gjelder dyrevelferd/"Pels"-saken. Mediene ga imidlertid plagiatsaken mer oppmerksomhet enn Drevland-saken i dens første fire uker.

– Vi har bestilt rapporten for å kunne legge på bordet noen fakta slik at alle som er opptatt av om pressen har gjort jobben sin i «plagiat-saken», kan gå litt mer inn i detaljene, sier generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund. Hun påpeker at rapporten viser store variasjoner i mengden dekning mellom de ulike mediene.

  • Det er i alt 359 oppslag som omtaler plagiatsaken i perioden 27. juli–26. august. 
  • De mest typiske vinklingene er utdyping av DN-plagiatsaken, andre plagiathistorier, samt diskusjon av presseetikk og pressens rolle. 
  • • Dagens Næringsliv er hovedaktør i en stor andel av omtalen. Andre sentrale aktører er redaktører og medieeksperter. 
  • Mediene som er berørt av plagiatsakene tar selv tak i dette og omtaler det i egen avis.
  • Rapporten er tilgjengelig for alle slik den er utarbeidet fra Retrievers side. Den kan brukes fritt til mediekommentarer, skole- og studieoppgaver eller for andre som bare er interessert.
  • Rapporten er kun en analyse av hva som er publisert i de redigerte mediene, ikke i sosiale medier. Den inneholder dessuten kun litt fra TV 2 som også hadde flere innslag om saken.

Her kan du laste ned rapporten.Her er NRs veileder om sitering og kreditering som ble utarbeidet i kjølvannet av plagiatdebatten.