#frittfram på sosiale medier?

NONA, NP og NR går sammen og arrangerer møte om bruk av sosiale medier i journalistikken 20. november. De tre organisasjonene ønsker innspill til en veileder om brukergenerert innhold

Hvordan være en ansvarlig journalist på research i sosiale medier? Og hvordan har vi egentlig lov til å bruke publikumsgenerert innhold? Facebook, Twitter, YouTube og Instagram kan være en gullgruve for media - eller en fallgruve. Hva er sant, og hva er bare juks? Hva har vi lov til og ikke lov til å publisere? Hvilke forholdsregler må vi ta?

NONA, Norsk Presseforbund og Norsk Redaktørforening inviterer til et møte for å samle innspill til en etisk og juridisk veileder for brukergenerert innhold. 

Last ned plakat her

Program: 

Hvordan jobber internasjonale medier med brukergenerert innhold?Fergus Bell er ekspert på sosiale medier og brukergenerert innhold og har bakgrunn fra blant annet Associated Press. Han har vært sentral i Online News Associations etikkutvalg for dette feltet. Bell gir en introduksjon til ONA-prosessen og hvordan internasjonale mediebedrifter jobber for å møte denne utfordringen. Og ikke minst: Hvordan kan journalister finne ut om innhold som sirkulerer på nett, faktisk er ekte?

Hva har vi lov til – og hvordan skaffer vi oss lov til mer: Hva sier lovverket om opphavsrett og brukergenerert innhold? Når kan vi lenke, når kan vi embedde og hvordan kan vi kommunisere med publikum rundt det innholdet de produserer?

Åpen diskusjon: Er det disse temaene vi bør behandle i en norsk veileder for etikk, juss og brukergenerert innhold?

Møtet finner sted hos People and coffee i krysset Rådhusgata/Akersgata i Oslo torsdag 20. november kl 17-19. 

Det er opprettet et facebook-arrangement for møtet.