OSLO BYFOGDEMBETE

KJENNELSE

Avsagt: 18.07.2007

Sak nr.: 07-091126TVA-OBYF/1

Dommer: Dommerfullmektig Jan Eivind Norheim

Saken gjelder: Midlertidig forfayning
Saladmaster Inc Advokat Ole Edvard Tokvam
Cookware Norge AS Advokat Ole Edvard Tokvam
mot
Norsk Rikskringkasting AS Advokat Jon Wessel-Aas

Ikke begrensninger i adgangen til offentlig gjengivelse



Ved begjering av 11. juni 2007 har Saladmaster Inc og Cookware Norge AS begjert
midlertidig forfayning overfor Norsk Rikskringkasting AS (NRK). Begjeringen er satt
frem for & fjerne to programmer med “Forbrukerinspekterene”/”’FBI” og en artikkel om
saksgkernes produkter som ligger ute p4 NRXs nettsider.

Retten fant ikke grunn til 4 ta begjeringen til folge uten at det var avholdt muntlige
forhandlinger. Rettsmete til behandling av saken ble avholdt 2. juli 2007. Det fremgér av
rettsboken hvem som var tilstede. Det ble avgitt parts- og vitneforklaringer, og ellers fort
slike bevis som det fremgar av rettsboken.

Sakens bakgrunn:

Saladmaster Inc er et amerikansk selskap som er en del av det sterre konsernet RegalWare.
Selskapet har virksomhet i 23 land med hovedkontor i USA, og er produsent og leverander
av kjelesett i hoyeste prissjikt. Selskapet har holdt pa i n&ermere 60 &r.

Cookware Norge AS har siden 2000 drevet salg av Saladmasters produkter som uavhengig
representant i Norge. Cookware benytter en rekke selgere som er tilknyttet selskapet som
selvstendige neringsdrivende.

De to saksekerne benevnes i fortsettelsen som “saksgkerne” eller ’Saladmaster” som en
fellesbetegnelse.

Salget foregar ved direktesalg. Kjelene selges ikke i butikk, men kun hjemme hos folk.
Prisen pd kjelesettene varierer fra ca. kr. 20 000 til ca. kr. 50 000. Det er ikke mulig & f&
vite prisen pé kjelene/-settene uten ved & la en selger komme hjem til en. Det holdes da en
presentasjon, basert p et manus, hvor egenskapene til kjelene bla. demonstreres og
forklares.

Den 16. og 23. mai 2007 sendte NRK to programmer med Forbrukerinspekterene som
begge inneholder innslag om Saladmaster. Den 16. mai 2007 ble det dessuten lagt ut en
artikkel om Saladmaster pA NRKs hjemmesider.

Programmet 16. mai 2007 er bygget opp omkring at journalisten skriver “heim te mor” om
sine opplevelser rundt Saladmasters produkter: reporteren sier innledningsvis at I falge
Saladmaster er det bare i deres gryter man kan steke uten smer og koke grennsaker uten
vann”. Programmet inneholder folgende hovedelementer (sitater er gjengitt omtrentlig):

- Det foretas en ”sammenlikningsdemonstrasjon”, hvor kjendiskokk Bent Stiansen lager
mat i Saladmasters kjeler og i Ikea-kjeler. Stiansen konstaterer at man kan lage mat i begge
kjeler uten bruk av smer, olje og vann, og sier at det er ingen forskjell — poenget er bruk av
tett lokk og forsiktig varmebruk. Stiansen avslutter med 4 si at han heller ville brukt
pengene sine pa noe annet enn disse kjelene.

-2- 07-091126TVA-OBYF/1



- Det vises s et intervju med Helge Lundby hos stélgrossisten Astrup. Reporteren gjentar
at ”Saladmaster sier at det er bare i deres gryter man kan koke uten vann”, og sier at
grunnen til det er at de bruker "syrefast kirurgisk stél som er veldig eksklusivt”.
Programmet viser sé representanten fra Astrup som ser pé kjelen fra Saladmaster og sier at
“’det er en betegnelse pa helt vanlig handelsstél som brukes i industrien og kan kjapes for
60 kr. kiloen”. Pa spersmal fra reporter, sier han at han ikke ville std forst i keen for &
kjepe slike kjeler og at det heres altfor dyrt ut.

- Reporteren besgker deretter en eksklusiv kjelebutikk, hvor det blir demonstrert hvor mye
kjeler man fér for kr. 35 000. Det sies ikke hvorvidt dette er gryter av tilsvarende kvalitet
som Saladmasters gryter, men selgeren pa reporterens spersméal om kvaliteten at ”du far
gryter for livet her ogsd som dine barn kan arve”.

- Det vises sé et opptak fra Saladmasters demonstrasjon hjemme hos venner av NRK-
journalisten. Retten gar ikke i denne sammenheng narmere inn pa hva som her sies,
bortsett fra at selgeren nevner at det er tale om “curgical stainless steel”, som ikke har noen
norsk betegnelse, og at prisen, pa ferespersel fra reporter, anses & vare rettferdig.

- Det er til sist et studiointervju med professor Runar Framnes fra BI hvor programleder
sper: “hvor alvorlig er dette?”, hvorpd det svares at ”dersom det argumenteres med
unikhet, som man gjer her, er det et klart brudd pa flere bestemmelser i
markedsforingsloven”. Det angis at det foreligger brudd pa § 1 i markedsfaringsloven om
at man ma holde seg innenfor god forretningsskikk. Det sies sa at ”man gjor vel ikke det
her, sd vidt jeg kan se”. Pa spersmél om pé hvilken mate kjelene ikke er unike, viser
Framnes til uttalelse fra stalgrossisten og sier at nar andre kjeler kan gjore det samme, er
det et klart brudd pé § 2 i markedsferingsloven. FBI-programlederen sier si innimellom at
det er i hvert fall ikke dokumentert at dette er kirurgisk stdl. Framnzs sier ogsi at han
gjemne skulle likt 4 f dokumentert helseaspektet ved kjelene fra en ernaringsfysiolog. Han
gir ogsé uttrykk for at det foreligger en omvendt bevisbyrde ved at markedsfereren ma
kunne bevise det som péstés. P4 spersmal om hva folk ber gjere svares det med at det kan
foreligger angrerett/hevingsrett eller at man kan henvende seg til forbrukermyndighetene.
Innslaget avsluttes med “Foler du deg lurt — ta kontakt med forbrukerombudet eller oss!”.

- I program nr. 2, 23. mai 2007 vises det til og gjengis deler av forrige sending. Det sies at
NRK har blitt nedringt av folk som har kjept gryter fra Saladmaster, og at vi skal gi deg
rdd om hvordan du kan slippe ut av en slik avtale”. Videre sies det at ”FBI” kunne vise at
disse kjelene ikke var s& eksklusive som man skulle ha det til” og at det “’siden forrige
program har haglet inn med henvendelser fra kunder som faler seg lurt”. Det vises deretter
et intervju med en misforneyd kunde. Hun fremstar i det vesentlige misforneyd med
prisen. Hun fremhever spesielt at helsemomentet var fremtredende ved kjepet av kjelene,
og at hennes familie ikke har fatt bedre helse siden kjapet. Hun gnsker & heve kjopet.

-3- 07-091126TVA-OBYF/1



- Advokat Tokvam kommer deretter til orde. Han sier i hovedsak at Saladmaster er et
internasjonalt konsern som driver i 23 land og selvsagt forholder seg til gjeldende lover i
de ulike land. Han gir uttrykk for at NRKs innslag 16. mai vesentlig tilbakeholder
informasjon, ignorerer dokumentasjon og patenter. P4 spersmal om hva som er feil med
FBIs fremstilling, svares det at de ikke har sett pd den unike konstruksjonen, oppbygningen
og stélkvaliteten; man har kun fatt en salgssjef til & uttale seg ved & ta pa en kjele, det er
utelatt & nevne kokkekurs, patenterte héndtak, livstidsgaranti mv. Det sies at kjelens
oppbygning helt klart er unik, og at s& vidt Saladmaster kjenner til er det ingen andre som
bruker denne typen stél pd innsiden og heller ikke har samme sammensetning. FBI-
programlederen skyter inn at ingen av ekspertene de har snakket med kan se at dette er noe
annet enn vanlig stdl. Dette forblir uimotsagt av Tokvam. P4 spersmal om terrkoking, sier
Tokvam s at Saladmaster aldri har hevdet at dette er de eneste kjelene hvor man kan koke
uten vann og steke uten smer og olje, men at kjelene er serlig godt egnet for steking og
koking pa lav varme.

- Det er deretter et kort intervju med en representant fra forbrukerradet, som redegjor for
hvilke rettigheter kunder har som foler seg lurt. P4 spersmal til advokat Tokvam om hva
Saladmaster svarer folk som gnsker & heve kjepet, svares det at Saladmaster vil forholde
seg til reklamasjoner dersom det er gitt vesentlig feil informasjon, men at de mener at
ingen har fatt det. Dessuten sier Tokvam at “dette er noe som er skapt vesentlig pa grunn
av feilaktig informasjon fra dette programmet”. NRK avslutter med: ”Far dere ikke heve
kjopet hos Saladmaster dersom dere gnsker det, ga til deres lokale forbrukerrad.”

I artikkelen av 16. mai 2007 fremgar det bla. at Saladmaster hevder at det bare er i deres
kjeler gronnsaker kan kokes uten tilsetning av vann og kjett/fisk stekes uten olje, fett eller
smer og at det reklameres med at grunnen til den heye prisen er bruk av syrefast kirurgisk
std]. NRK viser i s henseende til hhv. sammenlikningsdemonstrasjonen med Bent
Stiansen og intervjuet med Helge Lundby.

Den 22. mai 2007 sendte sakspkerne v/advokat Tokvam et brev til NRK hvor reportasje av
16. mai 2007 og artikkelen ble krevd fjernet fra internett. Brevet ble imgtegétt av advokat
Wessel-Aas 24. mai 2007, hvor det fremgikk at det ikke var aktuelt & fjerne NRKs dekning
pa nettsidene.

Saksgker er av den oppfatning at programmene og artikkelen som ligger ute pa internett
inneberer en &rekrenkelse og har derfor tatt ut begjeering om midlertidig forfoyning for &
fijerne programmene og artikkelen.

Sakseker anferer i hovedsak:
NRKSs to innslag av hhv. 16. og 23. mai 2007 og artikkelen pa NRKs nettsider innebarer
en @rekrenkelse overfor saksekemne, jf. straffeloven § 247. NRK har fremsatt pastander om

-4- 07-091126TVA-OBYF/1



saksgkerne og deres produkter som NRK ikke har dekning for. Péstandene er uriktige og
resultat av sensasjonspreget journalistikk. NRK har i tillegg tilbakeholdt informasjon som
ville imetegatt sentrale premisser reportasjen bygger pd. Saksekerne har siledes et krav pa
at de fortsatte &rekrenkelsene stanses, jf. tvangsfullbyrdelsesloven (tvl.) § 15-1.

De som uriktig pastas av NRK er i hovedsak folgende:

NRK péstér at saksekerne hevder at deres kjeler er de eneste som kan steke mat uten smer
og olje og koke uten vann, sdkalt "terrkoking”. Dette har aldri veert hevdet av saksokerne,
og NRK har ikke dekning for sin pastand.

Det sies i reportasjen at stilet som benyttes i kjelene ikke er dokumentert, hvilket er feil.
Det fremstar ogs4 i innslagene som om Saladmaster produktbeskrivelse er feil. Dette er
ikke riktig, og NRK har unnlatt 4 ta hensyn til fremlagt dokumentasjon.

Det gis ogsé inntrykk av at saksgkere villeder kundene sine ved at det opplyses at kjelene
inneholder kirurgisk stil, mens de i virkeligheten er laget av vanlig handelsstl. Dette er
ikke tilfellet, og betegnelsen er en oversettelse av det engelske uttrykket “surgical stainless
steel” som benyttes om den stilkvaliteten Saladmaster benytter pa innsiden av sine kjeler.

Det pastds i tillegg at det foreligger brudd p& markedsferingsloven, uten at det er
holdepunkter for at dette er tilfellet.

Mye av det samme fremgdr av artikkelen som er lagt ut pd NRKs nettsider. Her fremgér
det imidlertid ogsa kategorisk i en overskrift at "Saladmaster bryter markedsforingsloven”.
Bakgrunnen for denne konklusjonen er at FBI har underslétt innformasjon om
Saladmasters markedsfering, og den er saledes uriktig.

Fremstillingene i bade tv-innslagene og artikkelen er villedende og ikke faktisk
underbygget og dermed &rekrenkende.

Ytringsfriheten, slik den er nedfelt i grunnloven § 100 og Den Europeiske
Menneskerettighetskonvensjonen (EMK) art. 10, er ikke til hinder for at saksgkerne er
arekrenket eller at retten kan beslutte midlertidig forfayning.

Beskyldninger som fremsettes ved bevisst tilbakeholdelse av informasjon samt villedning
kan ikke ha krav pé vern etter reglene om ytringsfrihet. Det er pa det rene at journalister
har noe sterre spillerom mht. hva de kan ytre, men dette gjelder neppe fullt ut for
forbrukerjournalistikk. Uansett er det en forutsetning at det som sies er gjort ved godt
journalistisk hdndverk og at presseetiske regler falges. Nar NRK velger & basere hele
reportasjen pa utsagn som ikke har eksistert, kan ikke dette vare vernet etter

-5- 07-091126TVA-OBYF/1



ytringsfriheten. Det vises ogsd til at det foreligger flere brudd pa "Ver varsom-plakaten” i
denne saken.

At advokat Tokvam kom til ordet i den siste sendingen, fratar ikke programmenes preg av
& veere rekrenkende. Det vises til at det ikke er gitt anledning til samtidig imetegielse, og
kun meget kort pé enkelte punkter.

Under enhver omstendighet er det dessuten en @rekrenkelse nér slike beskyldninger rettes
mot saksekerne som folge av hva “mellommenn” eventuelt uriktig skal ha sagt om
Saladmasters produkter. Det er séledes ingen automatisk identifikasjon mellom saksgkerne
og de som markedsferer produktene.

Det foreligger likeledes en sikringsgrunn ved at det er ngdvendig & f2 til en midlertidig
ordning i et omtvistet rettsforhold for & avverge en vesentlig skade, jf. tvl. § 15-2 forste
ledd b). Det vises til at saksgkerne lider et betydelig tap som falge av den negative omtalen
de har fatt av NRK. Det er her tale om en svekkelse av omdemme som ikke lar seg
reparere med en eventuell gkonomisk kompensasjon. Det anferes dessuten at det 4 stanse
en straffbar handling i seg selv utgjer tilstrekkelig sikringsgrunn.

Saksgkte vil ved en midlertidig forfayning ikke paferes en slik skade eller ulempe som stir
i 4penbart misforhold til den interesse saksokeren har i at forfoyning besluttes, jf. tvl. § 15-
2 annet ledd.

Grunnloven § 100 fjerde ledd er ikke til hinder for 4 beslutte midlertidig forfoyning, da
bestemmelsen forbyr midlertidige forfeyninger som innebzrer en forhandssensur. I dette
tilfellet er det ikke tale om forh&ndssensur, da programmene allerede er sendt og har ligget
ute pa nettet i flere uker. Sistnevnte gjelder ogsa artikkelen. En midlertidig forfoyning vil
kun stanse en fortsatt tilgjengeliggjering, og skiller seg siledes fra det som var tilfellet i Rt.
2007 s. 404.

Det ble nedlagt slik péstand:

1.  NRK pélegges 4 gjore utilgjengelig for nett-tv innslag av “Forbrukerinspektorene
den 16. mai 2007 om Saladmaster.

2. NRK pélegges & gjore utilgjengelig for nett-tv innslag av forbrukerinspekterene
den 23. mai 2007 om Saladmaster.

3. NRK pélegges & fjerne artikkel publisert pa internett med overskriften ~’Sel
kasseroller til 50 000”.

4. NRK pélegges & dekke sakspkernes saksomkostninger i anledning saken, med
tillegg av lovens bestemte forsinkelsesrente fra forfall og til betaling finnet sted.

Saksekte anferer i hovedsak:

-6- 07-091126TVA-OBYF/1



Det foreligger ikke noe hovedkrav, jf. tvl. § 15-1, da NRK ikke har formidlet feilaktige
beskyldninger mot saksgkerne, men tatt deres markedsfering og salg av meget dyre
kjelesett til norske forbrukere opp til kritisk debatt.

NRK har tatt utgangspunkt i enkelte av de fremtredende péstandene som er fremsatt av
saksgkerne. Det er markedsforeren som har bevisbyrden for & dokumentere riktigheten av
egen pastander. Saksgkerne driver en markedsfaring hvor det som hevdes ikke er
dokumentert, og mé derfor tale et kritisk sekelys fra NRKSs side. Det vises til at en rekke av
de péstandene saksgkemne fremsetter og som forsgkes pévist under salgsdemonstrasjonene
ikke har rot i virkeligheten og ikke kan dokumenteres. Det vises dessuten til at praksis fra
Markedsradet er streng nér det gjelder skalt ’skremselsreklame”.

Hva som er en &rekrenkelse har endret seg betydelig de siste arene, bla som falge av
praksis fra Den Europeiske Menneskerettighetsdomstolen (EMD) og vedtakelse av
menneskerettighetsloven. Pressens ytringer har en sarlig beskyttelse.

Det er mulig NRKs fremstillinger objektivt sett er @rekrenkende. Etter et totalinntrykk har
imidlertid ikke saksegkemne godtgjort det som pastés i deres markedsfering, og NRK har
fort fullstendig sannhetsbevis for alle pastander som fremsettes i programmene/artiklene.
NRK kunne ha kritisert saksgkerne pa flere punkter, men dette er ikke gjort.

Vilkdret om sannhetsbevis ma uansett undergis en lempeligere vurdering etter nyere
rettspraksis og det sporres i stedet om graden av forankring i de faktiske forhold slik de
fremsto pa publiseringstidspunktet. I den grad retten skulle komme til at det ikke er fort
slikt sannhetsbevis, vises det uansett til at terskelen for 4 konstatere erekrenkelse er hoy
etter nyere norsk og internasjonal rettspraksis. Det vises til at det i rettspraksis er
konkludert med at selv beskyldninger som er usanne og fremsatt overfor en privatperson
ikke trenger & vere erekrenkende.

Det m3 dessuten foretas en vurdering av ytringene totalt sett, og ikke av de enkelte
ytringene. Thht. praksis fra EMD er journalisters handlingsrom langt videre enn det som
fremgér av den norske ”Var varsom-plakaten”. Uansett er ikke eventuelle brudd pa denne
noe Hayesterett legger vekt pa verken i den eller annen retning. Nér det spesielt gjelder
uttalelsen fra Runar Framnes fra BI, er dette tale om en subjektiv vurdering, og kan saledes
ikke innebere en @rekrenkelse.

For det tilfellet at retten kommer til at TV-innslagene er &rekrenkende, er det forhold at
advokat Tokvam slapp til i sending nr. 2, uansett & regne som et dementi som “reparerer”
en eventuell &rekrenkelse.

Det foreligger heller ingen sikringsgrunn. Saksegkernes interesse er av ren gkonomisk art,
og kan uansett ikke berettige at publikums krav pé informasjon og debatt lider en

-7- 07-091126 TVA-OBYF/1



uopprettelig skade, for det tilfellet at det besluttes midlertidig forfoyning, jf. tvl. § 15-2
forste ledd b) og annet ledd.

En midlertidig forfoyning vil uansett vaere i strid med grunnloven § 100 fjerde ledd, som
forbyr bruk av midlertidige forfoyninger mot ytringer. Nar forbudet i szrlige tilfeller kan
tolkes innskrenkende gjelder dette kun hvor den aktuelle ytring, dersom den ikke
stanses/sensureres, forer til irreversibel skade som ikke kan kompenseres gjennom
etterfolgende erstatning/straff. En pengeskade, slik det er tale om her, vil alltid vaere
reversibel. Selv om de aktuelle innslagene og artikkelen allerede er vist/ligger pa internett,
vil det vare tale om en forhdndssensur i grunnlovens forstand. Retten er derfor i dette
tilfellet avskaret fra & ta begjaeringen om midlertidig forfeyning til folge.

Det ble nedlagt slik péstand:

1.  Begjaringen tas ikke til folge

2. Saladmaster Inc. Og CookWare Norge AS skal in solidum dekke Norsk
Rikskringkasting AS’ saksomkostninger, med tillegg av lovens forsinkelsesrente
fra forfall og til betaling skjer.

Retten bemerker:

For at en begjering om midlertidig forfeyning skal kunne tas til folge, ma sakseker
sannsynliggjere s& vel forfayningskrav som sikringsgrunn, jf. tvl. § 15-6, jf. §§ 15-1 og
15-2.

Straffeloven § 247 ferste punktum statuerer straffansvar for “Den som i ord eller handling
optrer pd en méate som er egnet til & skade en annens gode navn og rykte eller til 4 utsette
ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller naring forngdne tillit, eller som
medvirker dertil”. Den strafferettslige sanksjoneringen av erekrenkelser ma anses 3 gi
opphav til et krav om ikke & bli utsatt for @rekrenkelser, som det i prinsippet kan kreves
midlertidig forfoyning for etter tvl. § 15-1, jf. bla. Rt. 1999 s. 1762.

Spersmélet er dermed hvorvidt NRKSs to innslag om Saladmaster av hhv. 16. og 23. mai
2007, samt artikkelen p internett innebzrer en erekrenkelse av saksgkerne. Det er pa det
rene at det i straffelovens @rekrenkelsesbestemmelse mé innfortolkes en
rettstridsreservasjon. I tillegg er det slik at det ikke foreligger en @rekrenkelse dersom “det
fores bevis for beskyldningens sannhet”, jf. straffeloven § 249 nr. 1. Retten finner det ikke
naturlig & skille mellom disse to begrensninger i &rekrenkelsesreglenes
anvendelsesomrade, da vurderingen av rettstridighet og sannhet vil gli over i hverandre, jf.
den rettspraksis som det refereres til nedenfor.

Retten finner det ikke sarlig tvilsomt at det objektive gjerningsinnholdet i straffeloven §
247 er oppfylt, for s3 vidt saksgkte har omtalt saksgkerne pa en slik méte som ma vere

-8- 07-091126TVA-OBYF/1



egnet til 4 skade saksegkernes gode navn og rykte”, og utsette de for “tap av den for hans
[...] nzering forngdne tillit”. Det synes heller ikke bestridt av NRK at deres ytringer er
egnet til 4 ramme saksgkerne pé en slik méte.

Hvilke @rekrenkelser som er rettstridige mé ses i sammenheng med EMK artikkel 10.
Denne bestemmelsen lyder:

"'1. Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom
to hold opinions and to receive and impart information and ideas without
interference by public authority and regardless of frontiers. This article shall not
prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema
enterprises.

2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities,
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder
or crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation
or rights of others, for preventing the disclosure of information received in
confidence, or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”

Det fremgér av menneskerettsloven § 3 at “Bestemmelsene i konvensjoner og protokoller
som er nevnt 1 §2 skal ved motstrid ga foran bestemmelser i annen lovgivning”.
Hayesterett har bade 1 Rt. 2003 s. 928 og Rt. 2003 s. 1190 uttalt at EMDs praksis og
Haeyesteretts tolkning av artikkel 10 er den primere rettskilde nér man skal ta stilling til
hvilke &rekrenkende utsagn som er omfattet av ytringsfrihetsbeskyttelsen i EMK artikkel
10, jf. menneskerettsloven § 2 nr. 1.

Rt. 2003 s. 1190 uttaler Hayesterett (avsnitt 54):

" [...] Man kan ikke ved tolkningen begrense seg til en isolert bedommelse av de
pdstdtte erekrenkende utsagn. Disse mad ses i sammenheng med hele den reportasjen
de er en del av. I en viss utstrekning ma det ogsd ses hen til andre reportasjer som
presseorganet har om vedkommende tema [...].”

Det mé etter dette foretas en helhetsvurdering, hvor de enkelte innslagene i sin helhet mé
vurderes, og ogsa sett i sammenheng med hverandre. I dom fra Borgarting lagmannsrett i
RG 2004 s. 618 er dette uttrykt slik:

"Ved tolkingen md man se utsagnene i sammenheng med reportasjen som helhet. I
og med at det er snakk om et TV-innslag, vil det avgjorende veere hva seeren sitter
igjen med etter a ha sett programmet. I motsetning til leseren av en avisartikkel, har

-9- 07-091126TVA-OBYF/1



ikke seeren mulighet til en ncermere fordypning i de enkelte utsagn eller 4 gd tilbake

»

til hva som tidligere er sagt i saken.

Rettspraksis opererer i utgangspunktet med en forutsetning om at selv usanne
@rekrenkelser mot privatpersoner kan vere tillatt. Det vises i s& henseende til Rt. 2005 s.
1677 avsnittene 74 og 75 hvor det fremgar at

“Hovedregelen er at usanne cerekrenkende uttalelser om faktiske forhold ikke er
beskyttet etter EMK artikkel 10. Det ma foreligge spesielle grunner for d fravike
denne hovedregel, jf- Rt-2003-928 avsnittene 41 og 57.

Det er et grunnleggende vilkdr at usanne cerekrenkende pastander rettet mot private
personer mad veere av allmenn interesse for a veere beskyttet mot inngrep, jf.
eksempelvis Rt-2003-928 avsnitt 45. I tillegg kreves etter EMDs og Hoyesteretts
praksis at journalist og eventuelt redaktor har veert aktsomme ved utformingen av
oppslag og ved publiseringen. Ved bedommelsen av journalists og redaktors
aktsomhet vil sporsmalet om et faktautsagn er riktig, om det er tatt nodvendige
forbehold, vurdering av behovet for d identifisere enkeltpersoner og undersokelser
av om beskyldningene er sanne, veere vesentlige.”

I Rt. 2003 s. 1190 uttales det likeledes om usanne @rekrenkende beskyldninger:

At den ytring som inneholder beskyldningene, er av allmenn interesse, er et helt
sentralt moment i vurderingen av om fremsettelsen av usanne cerekrenkende
pastander om faktiske forhold rettet mot privatpersoner skal anses beskyttet av
ytringsfriheten. Dette har nettopp sammenheng med pressens grunnleggende
funksjon i et demokratisk samfunn. Det er nar det gjelder sporsmal av allmenn
interesse at pressen har sin oppgave i a avslore maktmisbruk, ulovligheter og
uhederligheter. Det er her pressen har sin rolle som « a public watchdog », slik det
er uttrykt i en rekke avgjorelser av EMD.”

I EMDs dom av 1. mars 2007 (Tensberg blad AS og Haukom mot Norge), er pressens
aktsomhetsplikt presisert slik (note 90):

"The Court must examine whether the applicants acted in good faith and complied
with the ordinary journalistic obligation to verify a factual allegation. This
obligation required that they should have relied on a sufficiently accurate and
reliable factual basis which could be considered proportionate to the nature and
degree of their allegation, given that the more serious the allegation, the more solid
the factual basis has to bef...].”

-10 - 07-091126TVA-OBYF/1



Det er etter dette pa det rene at det ikke kreves et absolutt sannhetsbevis, men at graden av
forankring i sannhet har betydning for ytringens berettigelse, og at dette er et moment i en

helhetlig vurdering. I Rt. 2003 s. 928 (Tensberg blad), som for s& vidt gir nyttig veiledning
selv om EMD konstaterte krenkelse, uttrykkes det i avsnitt 44:

« Avgjorelsen i Rt-2002-764 og EMDs praksis viser at det ved den konkrete
avveiningen md foretas en vurdering etter flere kriterier. Av disse finner jeg grunn til
a fremheve graden av allmenn interesse, beskyldningens karakter, derunder om
beskyldningen klassifiseres om « value judgment » eller « factual statement », om
den retter seg mot offentlig person eller privatperson, samt graden av aktsomhet,
derunder om og eventuelt i hvilken utstrekning media pa publiseringstidspunktet
hadde holdepunkter i faktum for at pdstanden var sann. Generelt vil ytringen ha et
sterkt vern dersom den gjelder forhold av allmenn interesse, verdivurderinger,
videreformidling, offentlig person, og det foreligger sterke holdepunkter for at
pdstanden var sann. Motsatt: Gjelder saken beskjeden allmenn interesse,
Jaktapdstander, egen fremsettelse, privatperson, og det foreligger svake holdepunkter
for at pastanden var sann, har ytringen et mindre sterkt vern. »”’

Retten vil pd denne bakgrunn forst kommentere enkelte av elementene i programmet som
saerskilt er pdberopt av saksgkerne som grunnlag for en &rekrenkelse. Retten vil deretter
undergi innslagene som helhet en drafielse, sett opp mot de krav som stilles etter
rettspraksis fra Hoyesterett og EMD.

Fra saksgkernes side har det bla. vart fokusert pé at de av NRK er beskyldt for & pasti at
det bare er i deres kjeler man kan steke uten smer eller olje og koke grennsaker uten vann.
Saksgkerne hevder at NRK ikke har dekning for en slik pastand. Fra NRKSs side er det
redegjort for hvilke holdepunkter man pé publiseringstidspunktet hadde for at Saladmaster
hadde sagt dette. Det er i retten forklart at man baserte seg pa en artikkel fra dansk TV2
hvor det gér frem at Saladmaster har sagt dette, som for evrig er lagt frem for retten, og en
rekke henvendelser fra forbrukere bla. pa e-post hvor det ble sagt at Saladmaster under sine
representasjoner ga uttrykk for at dette var de eneste kjelene hvor man kunne koke uten
vann og steke uten smer, fett og olje. Slike e-poster er imidlertid ikke lagt frem for retten.
Journalisten har likeledes forholdt seg til et lydopptak som ble gjort i skjul 19. april 2007
under en salgsdemonstrasjon. Likeledes fremgér det av salgsbrosjyren til Saladmaster at
“Det utrolige med Saladmasters kokesystem, er at man kan lage mat uten vann eller
olje/smer og ved & bruke lav varme”.

I etterkant av program nr. 1, men for program nr. 2 fikk NRK i hende et ’manus” som
benyttes av selgerne under salgspresentasjonene som er limt bak pa plansjene som vises til
publikum. I manuset sies det bla. folgende: ”Og sé koker vi helt uten vann: Er det nytt for
dere?”. Videre sies det siden under presentasjonen: ”Du reduserer ogsé bruk av Smer og
Olje drastisk!”.

-11- 07-091126TVA-OBYF/1



Det er mulig NRK kun hadde f& holdepunkter pé tidspunktet for sendingene for at
Saladmaster aktivt og gjennomgaende i sin markedsforing sier at deres gryter er de eneste
hvor man kan koke uten vann og steke uten smer eller olje. Imidlertid fremstar det ikke
som tvilsomt for retten at Saladmaster i det minste har gitz inntrykk av at deres kjeler i s&
mate er unike. Det vises spesielt til avsnittet i brosjyren som innledes med at “det utrolige
erat...”. Angéende presisjonsnivaet til journalister uttaler Hayesterett i Rt. 2003 s. 1190
avsnitt (85):

"Det fremgdr imidlertid av EMDs praksis at ogsd en aggressiv og polemisk tone i
reportasjene er vernet av ytringsfriheten. Og ogsd visse overdrivelser og feilskjoer
godtas. Det gjelder en grense for hva som her aksepteres, men jeg kan ikke se at
denne grensen i dette tilfellet er overskredet.”

Det er anfort fra sakseokte at sammenlikningsdemonstrasjonen med kokk Bent Stiansen
bygger opp om péstanden om at Saladmaster skal ha sagt at deres kjeler er de eneste som
kan steke uten olje og koke uten vann. Det fremstér som klart for retten at det ikke kan
ligge noe rettstridig i & publisere Stiansens syn pa kjelenes egenskaper etter 4 ha provd de
ut. Det vises 1 s& henseende til at Stiansens synspunkter har preg av “value judgements”, jf.
praksis fra EMD, og at han, hva gjelder matlaging, m4 anses som en fagkyndig pa omrédet.

I den grad NRK skal ha “’strukket” det de hadde fatt vite om Saladmasters utsagn i egen
markedsfering, finner ikke retten at dette fraviker det Saladmaster faktisk gjennomgaende
sier 1 sin markedsfering, i en slik grad at dette skulle tilsi en &rekrenkelse. Det vises ogsé
til at det skal foretas en proporsjonalitetsvurdering hvor graden av sannhet ma vere
proporsjonal med alvorligheten av den pastand som fremsettes, jf. EMDs uttalelse i
”Tonsberg Blad”-saken. Den pastand som NRK har fremsatt befinner seg i det minste
meget tett opp til det Saladmaster sier om egne produkter, og alvorligheten av péstanden
kan pd denne bakgrunn ikke sees & vare spesielt stor. Retten tilfoyer at det ikke kan gjore
NRKSs uttalelse mindre berettiget at de som selger kjeler for Saladmaster ikke direkte er
ansatt i konsernet. Selskapet mé selv ha risikoen for og identifiseres med sine
representanter og det disse sier, i en situasjon hvor de nettopp har gitt ufagkyndige selgere i
oppdrag & selge egne kjeler.

Nar det videre gjelder NRKs fokus pa stalkvaliteten, vil retten i farste rekke kommentere
hva Saladmaster selv sier om stalkvaliteten. I Saladmasters brosjyre sies det falgende:

“Saladmaster-produktene er fremstilt av de ypperste materialene pé markedet. Virt
kokesystem er lagd av det beste stdlet som finnes — 316L kirurgisk rustfritt stdl. Dette
materialet har sd ekstraordincere kvaliteter at de blir brukt til 4 lage verdens fremste
kirurgiske utstyr. [...] "

-12 - 07-091126TVA-OBYF/1



Ogsa i markedsforingen hjemme hos folk fremheves det at det benyttes ”316L kirurgisk
rustfritt stdl”. Det fremgar bide av brosjyren og av manuset til presentasjonene at kjelene
0gsa har seks andre lag med metall, men det er et helt klart fokus pé det innerste stillaget.
Under presentasjonene foretas det en sakalt ”grytetest” hvor vann med tilsatt natron kokes i
Saladmasters kjeler og i publikums egne kjeler. Det sies: N4 skal det smakes pa
pannene!!! Forskjellen er 316 L kirurgisk rustfritt stal”.

I NRKSs innslag fokuseres det flere ganger pa at Saladmaster sier at de benytter kirurgisk
rustfritt stal. Til kontrast star uttalelsen fra Helge Lundby hos stdlgrossisten Astrup som
sier at det her er tale om “vanlig handelsstal” som selges til 60 kr. pr. kilo.

Saksgkerne har lagt frem mailkorrespondanse hvor Teknologisk institutt bekrefter at
Surgical stainless steel” ikke er en fagterm, men ofte benyttes i markedsforingshenseende
som beskrivelse av 316L-stal. Instituttet sier likeledes at stlet er det samme som benyttes i
oppvaskbenker, og skruer fra Claes Ohlson, men at dette "heres kanskje ikke like
imponerende ut.”

Fra saksgktes side er det lagt frem dokumentasjon som viser NRKs korrespondanse med
Astrup i forkant av programmet 16. mai 2007. Her gér det fram at etter stalselskapet
Sandviks oppfatning og likeledes Astrups oppfatning, kan kjelene til Saladmaster ikke
betegnes som kirurgisk rustfritt stal. Det vises til at materiale som skal benyttes i kirurgi og
implantat ma vaere vakuumsmeltet for & f3 et absolutt rent stil som menneskekroppen ikke
stater bort. Utgangspunktet for slikt stdl som benyttes ved kirurgi er den stiltypen som
benyttes i Saladmasters gryter, 316L og 304L, men det kreves altsa en videre
foredlingsprosess. Dette fremgér ogsé, sd vidt retten forstér, av utdrag fra "Wikipedia” som
er tatt inn 1 begjeeringen om midlertidig forfoyning. Det skal ogsa nevnes at det i mailen fra
Astrup fremgar at ”Generelt er det kirurgiske stélet dyrere enn det tradisjonelle.”

NRK har i forkant av programmet folgelig veert i dialog med stélgrossisten Astrup som har
foretatt n&ermere undersekelser om 316L-stélet. Journalisten skal ogsa ha vert i kontakt
med SINTEF. Dette har avdekket at det innerste stillaget i Saladmasters kjeler neppe er s
eksklusivt som Saladmaster kan gi inntrykk av i sin markedsfering. Det fremgar ikke
hvorvidt Astrups representant har vert klar over at kjelene ogsa har seks andre lag med
metaller og at sammensetningen av de tre innerste lagene var patentert. Retten finner
imidlertid dette & vaere av underordnet betydning. Saladmaster har i sin markedsfering et
klart fokus pd det innerste stallaget, som er noe av det som fremheves som forklaring pa
den hgye prisen. Retten kan ikke se at NRK har veert uaktsom i sin handtering av saken p&
dette punktet. At muligens ogsd andre markedsakterer benytter betegnelsen “kirurgisk
rustfritt stdl” for noe som neppe fortjener denne betegnelsen, kan ikke vare medvirkende
til at NRK ikke skal kunne rette et kritisk sokelys mot en akter i markedet som skiller seg
klart fra andre akterer prismessig.

-13 - 07-091126 TVA-OBYF/1



Videre sier NRK i sine sendinger flere ganger at det “er ikke dokumentert” at det benyttes
kirurgisk rustfritt stél, hvilket heller ikke retten, p& bakgrunn av det ovennevnte, finner
dokumentert. NRK ansi selv at de ikke fikk tilstrekkelig uavhengig informasjon fra
Cookware Norge. Retten kan ikke se at de fremlagte bekreftelsene fra Saladmasters egen
stilleverander Ametek, tilsier at det i kjelene benyttes kirurgisk rustfritt stal, slik
Saladmaster sier i sin markedsfering. Ved forespersel om det ogsa fantes uavhengig
informasjon, ble journalisten henvist til det amerikanske selskapet. Retten er av den
oppfatning at NRK her holder seg innenfor det som med rimelighet kan kreves av
undersgkelser. Dersom slik uavhengig informasjon som NRK forespurte fantes, er uansett
Cookware nermere til & tilveiebringe dette fra Saladmaster Inc., enn NRK er. At NRK
flere ganger under sendingene sier at det ikke foreligger dokumentasjon for stilkvaliteten
er derfor, slik retten ser det, ikke feil, ut fra at det man ensker dokumentert, og som det
fokuseres pd i sendingene, er det sikalte “kirurgiske stilet”.

Det er dessuten markedsfareren som ma bevise de péstander som fremsettes i egen
markedsfering. Det vises i den forbindelse bla. til Markedsradets vedtak MR-1994-23. En
Jjournalist i et forbrukerprogram, som presumptivt, og med den aktuelle markedsforerens
kjennskap, skal sette seg inn i forbrukerens stasted, mé ogsé kunne forholde seg til dette.

Fra saksokernes side er det videre fokusert p4 innslaget med professor Runar Framnes fra
BI hvor det fokuseres pa forholdet til markedsferingsloven. Saksgkerne hevder at Framnes
uttaler seg pd FBIs premisser og at det legges opp til en fremstilling av at Saladmaster gir
feilaktige og villedende opplysninger om produktenes egenskaper som er i strid med
markedsferingsloven. Fra journalistens side er det forklart at Framnes uttalte seg pa
bakgrunn av de dokumenter som var tilgjengelige, og at det fra NRKs side var ytret enske
om en generell vurdering.

Framnes uttaler seg med enkelte sma forbehold, men det er klart for retten at det for den
alminnelige seer fremstar som om Saladmaster har brutt markedsferingsloven. Hvorvidt
det foreligger brudd p& markedsferingsloven om de forhold som NRK trekker frem i
programmet, finner retten det ikke nedvendig & uttale seg om. Retten finner det under
enhver omstendighet godtgjort at Saladmaster i sin markedsfering paberoper seg
egenskaper for sine produkter som det er liten dekning for, jf. det som fremgér ovenfor om
“terrkoking” og stdlkvalitet. I tillegg er det her tale om en “value judgement” i EMDs
forstand, jf. ovenfor, hvor det skal meget til for & konstatere at ytringsfriheten er overtradt.
Retten antar at dette kan ligge annerledes an der hvor det aktuelle presseorgan klart har lagt
uriktige eller misvisende premisser til grunn for de uttalelser som kommer til uttrykk fra en
tredjeperson, men retten kan ikke se at dette er tilfellet her. Dertil kommer det at endog
usanne uttalelser om at private personer er mistenkt for grove straffbare handlinger, etter
omstendighetene kan vere tillatt, jf. Rt. 2005 s. 1677. I dette tilfellet er det
markedsferingen til en profesjonell akter som omtales. Selv om brudd pa

-14 - 07-091126TVA-OBYF/M1



markedsfoeringsloven er straffesanksjonert, uttales ikke dette i programmet. Retten faller
etter dette ned p4 at heller ikke denne delen av programmet tilsier en @rekrenkelse.

Ved vurderingen av om de aktuelle innslag skal regnes som &rekrenkende, mé det som
nevnt foretas en totalt vurdering av innslagene. Et sentralt element i tolkningen av EMK
art. 10 er hvorvidt uttalelsene er av “allmenn interesse”. Pr. tidspunktet for Kyrre Eggens
doktoravhandling Ytringsfrihet” i 2002 var det etter hans syn uklart hvorvidt ytringer som
tar sikte pd & verne forbrukerinteresser, ved 4 rette kritikk mot varer og tjenester som tilbys
i markedet, ble regnet som ytringer av allmenn interesse i EMDs forstand. Eggen
konkluderer med at det i alle fall kan utledes at “’kritikk rettet mot mulige helseskadelige
effekter av en vare eller tjeneste vil regnes som ytringer av allmenn interesse”. Videre
utleder Eggen av EMDs sak 43524/98 (Svhweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft v.
Switzerland) at konkret produktkritikk som er begrunnet i forhold ved det konkrete
produktet, mé antas & nyte et intensivt ytringsfrihetsvern. Det heter ogsa at nyere
rettspraksis fra Hayesterett klart trekker i retning av at kritikk av varer og tjenester som
tilbys i markedet skal anses som ytringer av allmenn interesse. Dette er ogsa
samstemmende med Eggens egen konklusjon.

Det er ikke i saken vist til rettspraksis som skulle tale i motsatt retning. I lys av den store
utviklingen pa forbrukerrettens omréde, men stadig ny lovgivning, hvorav mye er influert
fra Europa, kan retten uten andre holdepunkter ikke anta at utviklingen skal ha gatt motsatt
vei av det Eggen konkluderer med. Retten faller etter dette ned pa at forbrukerreportasjer,
slik det her er tale om, generelt omfattes av begrepet “allmenn interesse” i EMKs forstand.
Det ma likevel veere pé det rene at graden av allmenn interesse er retningsgivende for hvor
langt pressen kan gé i sine uttalelser. Dette har betydning for tolkningen av de aktuelle TV-
program og artikkelen.

Det er anfort fra saksekerne at NRK har gitt feilaktige og villedende opplysninger om
Saladmasters produkter. Dette gjelder de forhold retten har drgfiet s@rskilt ovenfor, men
ogsa at NRK generelt har holdt tilbake informasjon som ikke “gavner” saken, slik som
dokumentasjonen fra Ametek som ble tilveiebragt far den forste sendingen. Dertil anfores
at NRKs programmer gir klart uttrykk for at de som har kjept kjelene ber fole seg lurt. De
angivelige sterke egenskapene til produktene, som f. eks. sammensetningen av de tre
innerste stdllagene som tidligere var patentert, patentering av héndtak, kjelenes oppbygning
med syv lag metaller, ventiler, livstidsgaranti, kokkekurs, oppskrifter mv. blir ikke nevnt.

Retten er enig med saksgkerne i at en alminnelig seer vil sitte igjen med det inntrykk at de
som har kjept kjelene ber fole seg lurt og at man ikke fér det produktet man betaler for.
NRKs sendinger kunne ideelt sett ha vart mer nyansert. Det mé imidlertid tas i betraktning
at journalisten ikke skal drive reklame for produktet, og at det her er valgt 4 rette fokus pa
de egenskaper som i sterst grad blir fremhevet av saksgkerne. Det er forstaelig at
journalisten i forste rekke valgte & fokusere p4 stélkvaliteten og kjelenes egenskaper ved

-15- 07-091126 TVA-OBYF/1



terrkoking, ut fra det fokuset dette har under Saladmasters markedsfering. Ogs3 uttalelsen
fra Framnes, uttalelsen fra Lundby, sammenlikningsdemonstrasjonene med Bent Stiansen,
intervjuet med den misforneyde kunden og NRK-reporternes pastander om manglende
dokumentasjon mv., ma ses pd denne bakgrunn.

Av den rettspraksis som det er referert til i fremstillingen ovenfor fremgar det som nevnt at
visse feilskjeer og overdrivelser ma vere tillatt, og at mer kan tillates nar det er et forhold
av allmenn interesse som omtales. Det mé i den forbindelse has i minne at hele NRKs
fokus pa Saladmasters produkter er foranlediget av den meget hoye pris som tas for
kjelesettene, og i tillegg den maten produktene markedsfares pa. Kjelene markedsfores
som “helsesystemer” og det er, slik retten ser det, en meget offensiv henspeiling p4 helse.
Av nettsidene fremgér det bla: ”Saladmaster is changing lives and making dreams come
true..”. Av manuset som brukes under presentasjonene fremgar det bla. at kjelene “gker din
livskvalitet og oppgraderer din families gode helse og velvere”. Det er dessuten under
demonstrasjonene en sékalt ’kjeletest” hvor vann med natron varmes i Saladmasters kjeler
og i publikums kjeler. Testen viser at vannet i publikums kjeler smaker vondt mens vannet
1 Saladmasters kjeler smaker tilnermet vanlig. Under presentasjonen fremstér det som om
dette skyldes Saladmaster-kjelenes egenskaper, mens det i realiteten, slik retten finner det
godtgjort, skyldes at brukte gryter har samlet opp skitt som s lgsner ved bruk av natron.
Under sine presentasjoner redegjor dessuten selgerne for at man ved bruk av gryter av
annen stalkvalitet kan padra seg bade, kreft, magesvulst, tarmproblemer, alzheimer og
annet, uten at dette kan ses dokumentert. Saladmasters markedsfaring har siledes delvis
preg av & vare skremselsreklame.

Retten er av den oppfatning at en slik markedsfering som Saladmaster utgver,
sammenholdt med de meget haye prisene pé produktene, ma sies & gke den allmenne
interessen og dermed berettige en stor grad av kritisk journalisme. Hva gjelder
journalistens aktsombhet, vises det til de spesifikke drefielsene ovenfor. I den grad det her
foreligger brudd p de presseetiske regler, finnes ikke dette & ha avgjerende betydning i
forhold til om det foreligger en @rekrenkelse, da retten har funnet at NRK uansett beveger
seg innenfor de retningslinjer som er oppstilt av Hoyesterett og EMD.

Retten vil til slutt ogsd fremheve at den, i en helhetsvurdering, finner det av betydning at
advokat Tokvam kom til orde i program nr. 2. Retten har forstaelse for at Saladmaster ikke
foler at de 1 tilstrekkelig grad fikk anledning til & imetega all den “’kritikken” som
fremsettes 1 innslagene. Det er imidlertid gitt anledning for og faktisk publisert et
etterfelgende “dementi”, i form av en, i hvert fall, delvis imetegielse fra Saladmasters side.
I EMDs dom av 1. mars 2007 i sak nr. 510/04 ”Tensberg blad AS/Haukom mot Norge”
fremgdr det, hva gjelder en angivelig @rekrenkende artikkel, at to etterfolgende
“reparerende” artikler, i motsetning til hva Hayesterett kom til i Rt. 2003 s. 928, er egnet til
4 forhindre preget av @rekrenkelse. Det uttales i domspremissene pkt. 94 falgende:

-16 - 07-091126 TVA-OBYF/1



""The Court is unable to share the Supreme Court's view that the reports of 30 June
and 8 August 2000, although published some time after the 8 June 2000 issue, were
of negligible significance for the newspaper coverage seen as a whole [...]."”

Retten finner p& denne bakgrunn at det ikke kan ses bort fra at advokat Tokvam kom til
orde. Tokvam ble gitt anledning til imetegaelse pa sentrale punkter i saken, bla. mht. hva
Saladmaster selv har sagt om terrkoking og mht. kjelenes kvalitet og oppbygning. Retten
skal 1 den forbindelse ogs& nevne at Cookwares daglige leder ble gitt anledning til 4 stille
opp til et intervju i studio i det forste programmet, men ikke gnsket dette og at de heller
ville vise en presentasjon. Det var altsd mulighet for en samtidig imetegielse ogsa i det
ferste programmet. Retten er av den oppfatning at det ble gitt anledning til tilbakevisning
pé de vesentligste punkter, og at advokat Tokvams budskap kom klart frem. En mer
grundig imetegielse kan, slik retten ser det, etter omstendighetene ikke forventes.

Ovennevnte md samlet sett, etter rettens syn, medfore at NRKs to innslag om Saladmaster
hhv. 16. og 23. mai 2007 ikke er 4 anse som en rettstridig &rekrenkelse.

Det er nedlagt pastand om at den midlertidig forfeyning ogsé skal omfatte fijerning av
nettartikkel som ligger ute pd www.nrk.no. Denne artikkelen er skdret over samme lest
som tv-innslagene og gér saledes, etter rettens oppfatning, ikke sarlig lengre i 4 rette et
kritisk sekelys p& Saladmaster, enn det som er tilfellet for tv-innslagene. Det vises derfor
til dreftelsen ovenfor ogsd hva gjelder nettartikkelen. En overskrift kalt ”Saladmaster
innrgmmer” er for gvrig fjernet fra artikkelen for det ble begjert midlertidig forfeyning og
er séledes ikke relevant i saken. Det samme gjelder en link kalt ”Saladmaster bryter
markedsfoeringsloven”. Retten finner dermed heller ikke at saksgkte har noe krav pé at
artikkelen fjernes fra NRKSs nettsider.

Retten har etter dette kommet til at vilkaret om at saksgkerne skal ha et “krav” ikke er
oppfylt, jf. tvl. § 15-1. Det er etter dette ikke nedvendig & drefte hvorvidt det foreligger
sikringsgrunn, ei heller hvorvidt grunnloven § 100 fjerde ledd er til hinder for at
begjeringen om midlertidig forfeyning tas til felge.

Begjeringen om midlertidig forfayning blir etter dette ikke & ta til falge.

Det er lagt ned pastand om saksomkostninger. Saksgkte har fatt fullt medhold.
Utgangspunktet etter tvl. § 3-4, jf. tvistemalsloven § 172 forste ledd er at den som har fatt
fullt medhold skal tilkjennes omkostninger. Retten finner ikke at unntaksreglene i § 172
annet ledd kommer til anvendelse. Saksgkte tilkjennes derfor sakens omkostninger.
Saksgkte har krevd dekket sine omkostninger med kr. 25 000. Retten har ikke
innvendinger til det avkrevde belep, jf. tvistemalsloven § 176.

-17 - 07-091126 TVA-OBYF/1



Slutning:

1.  Begjzringen om midlertidig forfayning tas ikke til folge.

2. Saladmaster Inc og Cookware Norge AS betaler in solidum kr. 25 000 -
kronertjuefemtusen - i saksomkostninger til Norsk Rikskringkasting AS innen 2 - to -
uker etter forkynnelse av denne kjennelse med tillegg av den alminnelige
forsinkelsesrente etter forsinkelsesrenteloven § 3 ferste ledd ferste punktum fra
forfall og til betaling skjer.

Retten hevet

an Eivind Norheim Ql/\’\

Avgjarelsen kan pakjeres til lagmannsretten. Kjeremal mé erklares direkte for Oslo
byfogdembete innen 1 — en — méned fra avgjerelsen er forkynt eller meddelt.

I forbindelse med kjaremal mé den kjzrende part betale kjeremélsgebyr, som er kr. 5.160.
Dersom kjeremal blir avvist, nektet fremmet eller hevet, betales kr. 1.720.

-18 - 07-091126 TVA-OBYF/1



