
 
 

NORGES HØYESTERETT 

 
Den 9. desember 2014 avsa Høyesterett dom i  

HR-2014-02398-A, (sak nr. 2014/338), sivil sak, anke over dom, 

 

Rastislav Kunda (advokat Carl Bore – til prøve) 

  

mot  

  

Avisa Nordland AS (advokat Halvor Manshaus) 

  

 

 

 

 

S T E M M E G I V N I N G :  

 

(1) Dommer Øie: Saken gjelder krav om oppreisningserstatning for ærekrenkende utsagn, 

jf. skadeserstatningsloven § 3-6. 

 

(2) Den ankende part, Rastislav Kunda, ble i november 2008 ansatt som overlege ved 

gastrokirurgisk avdeling ved Nordlandssykehuset HF (helseforetak) i Bodø. Johannes 

Diermann var på denne tiden seksjonsoverlege ved samme avdeling, mens Hans 

Thorbjørn Kvig Rydningen var klinikksjef. Eivind Solheim var direktør ved sykehuset. 

 

(3) I et styringsdokument til Nordlandssykehuset hadde Helse Nord RHF (regionalt 

helseforetak) i 2004 besluttet at enkelte kreftformer, blant annet kreft i bukspyttkjertelen 

(pankreas), skulle opereres ved Universitetssykehuset i Nord-Norge – dersom 

operasjonen ikke skulle utføres ved Rikshospitalet. Slike operasjoner ble likevel i 

perioder fortsatt foretatt på Nordlandssykehuset. Blant annet utførte Rastislav Kunda og 

Johannes Diermann flere slike operasjoner i 2009. 

 

(4) Den 29. juni 2009 opererte Kunda sammen med Diermann en 60 år gammel kvinne – 

Lillian Olsen – på grunnlag av sterk mistanke om kreft i bukspyttkjertelen. Ved 



 2 

operasjonen fjernet legene deler av bukspyttkjertelen samt milten, tolvfingertarmen, 

galleblæren og en mindre del av portvenen. Etter operasjonen fikk Lillian Olsen alvorlige 

og langvarige komplikasjoner. 

 

(5) Prøver som ble tatt under operasjonen, viste senere at Olsen ikke hadde kreft. Derimot ble 

det påvist "intraductal mucinøs neoplasi med lett dysplasi". Dette er en svulstform som 

utvikles i bukspyttkjertelgangene, og pasienter med denne tilstanden har stor risiko for å 

utvikle kreft. Prøvene viste også at Olsen hadde en kronisk aktiv betennelse, men dette 

var kjent fra før. 

 

(6) Etter et nytt pålegg fra Helse Nord sommeren 2009 besluttet Nordlandssykehuset i juli 

2009 å avslutte operasjoner ved mistanke om kreft i bukspyttkjertelen. 

 

(7) Lillian Olsens ektefelle, Stein Olsen, klaget 10. august 2009 behandlingen av henne ved 

Nordlandssykehuset inn for Helsetilsynet. Han stilte seg først og fremst kritisk til at 

operasjonen var blitt foretatt ved Nordlandssykehuset og ikke ved Universitetssykehuset i 

Nord-Norge, men var også kritisk til at operasjonen var gjennomført før svar på 

kreftprøve forelå. Spørsmålet om hvorvidt Lillian Olsen hadde samtykket til operasjonen, 

ble ikke berørt. 

 

(8) Den 17. august 2009 ba også Kunda Helsetilsynet om tilsyn av sin medisinske behandling 

av Olsen, særlig for å "beskytte og å bevare min internasjonale anseelse i pankreas-,  

galle-, lever- og gastroenterologisk kirurgi". I anmodningen uttalte han blant annet 

følgende: 

 
"Før operasjonen var pasienten velinformert om det planlagte inngrepet og mulige 

komplikasjoner. Hun samtykket til den foreslåtte behandling … 

 

Endelig histologisk svar senere verifiserte intraductal mucinøs neoplasi med lett 

dysplasi i pankreashodet og ingen tegn til malignitet. Det verifiseres også god indikasjon 

til kirurgisk behandling ved overnevnte størrelse av tumor."  

 

(9) Her gikk det altså frem at Kunda mente at det var god grunn til å operere Olsen, og at hun 

hadde gitt et velinformert samtykke. Det er ikke noe i Kundas redegjørelse som tyder på 

at det etter hans syn var begått vesentlige feil før, under eller etter operasjonen. 

 

(10) Helsetilsynet ga professor dr.med. Jon Arne Søreide i oppdrag å komme med en 

sakkyndig uttalelse om operasjonen av Olsen og ga ham i mandat å svare på tre konkrete 

spørsmål, som jeg straks kommer tilbake til. 

 

(11) Søreide avga sin uttalelse 1. mars 2010. Innledningsvis i uttalelsen viste Søreide til at han 

hadde hatt en rekke dokumenter tilgjengelig, som journalutskrifter, epikriser og 

operasjonsbeskrivelser. Deretter trakk han frem enkelte forhold som han spesielt ville 

nevne fra dokumentene. Han startet med at "det dokumenteres at pas. har fått informasjon 

om planlagt operasjon (pylorus bevarende pancreatoduodenctomi + eksplorasjon av 

pankreashalen) …", og at "det beskrives at pasienten er velinformert. Det beskrives også 

at pasienten har samtykket til den foreslåtte behandling". 

 

(12) I den innledende delen av uttalelsen gjorde Søreide videre rede for resultatet av prøvene 

som ble tatt under operasjonen som  

 



 3 

"konkluderer med 

 

Pankreas: Intraductal mucinøs neoplasi med lett dysplasi. Kronisk aktiv abscederende 

betennelse med fibrose er sannsynlig sekundært til mucin lekkasje. Utbredt mucinøs 

metaplasi. Pankreas for øvrig med lett kronisk pankreatitt. … ingen tegn til malignitet." 

 

(13) "Pankreas-hale" og "Milt & oment" var uten tegn til sykelige forandringer.  

 

(14) Her gikk det altså blant annet frem at Olsen hadde svulstformen jeg tidligere har omtalt 

som medfører stor risiko for kreft, i tillegg til den kroniske, aktive betennelsen som man 

kjente til fra før. 

 

(15) Spørsmål 1 i Søreides mandat var om Lillian Olsen ble utredet forsvarlig før operasjonen 

29. juni 2009, og om utredningen var i samsvar med god praksis. Søreide besvarte dette 

spørsmålet slik: 

 
"På bakgrunn av påvist malignsuspekt lesjon i caput pancreatis ved to uavhengige 

bildemodaliteter (CT og MR) fantes det hos denne pasienten indikasjon for kirurgisk 

behandling. … 

 

Utredningen var i samsvar med praksis, og indikasjonen (påvisning av malign suspekt 

lesjon i caput pancreas ved CT og MR us.) for selve pancreatoduodenectomien er godt 

dokumentert. 

 

…" 

 

(16) Den sakkyndig fant altså at det var god faglig grunn til å operere Olsen. 

 

(17) Spørsmål 2 var om den kirurgiske behandlingen og postoperative oppfølgningen av 

Lillian Olsen var forsvarlig og i samsvar med god praksis. Her konkluderte Søreide med 

at fjerningen av hodet på bukspyttkjertelen var gjort på vanlig måte. Derimot stilte han 

seg kritisk til at halen på bukspyttkjertelen og milten ble fjernet ved samme operasjon, og 

til at midtdelen av bukspyttkjertelen ikke ble fjernet.  

 

(18) Spørsmål 3 var om det var forsvarlig og i samsvar med god praksis å utføre inngrepet ved 

Nordlandssykehuset. Dette spørsmålet besvarte Søreide benektende: 

 
"Jeg synes ikke det var forsvarlig å legge opp til denne type elektiv operativ virksomhet 

[planlagt operasjon] ved NLSH i Bodø, på tvers av de foreliggende retningslinjer for 

kirurgisk kreftkirurgi i Helse Nord-Norge. En er også usikker på om det samlede 

fagmiljø ved sykehuset har den kompetanse som er nødvendig for å ivareta denne typen 

vurderinger og behandling, og de mulige komplikasjoner som man kan risikere i 

tilslutning til denne type kirurgi (kfr. Helsepersonellovens § 4). 

 

Sett utenfra, synes beslutningen om operasjon utført ved NLSH Bodø ikke å være i tråd 

med god praksis." 

 

(19) Ankemotparten, Avisa Nordland AS, utgis daglig og dekker særlig midtre del av 

Nordland fylke. Det er opplyst at avisen totalt har rundt 100 000 lesere på papir og nett.  

 

(20) Søksmålet gjelder en artikkelserie i Avisa Nordland som startet 26. juni 2010, hvor 

operasjonen av Lillian Olsen og bruddet på retningslinjer for funksjonsfordelingen 

mellom Nordlandssykehuset og Universitetssykehuset i Nord-Norge sto sentralt. Avisen 

fikk kjennskap til operasjonen av Lillian Olsen allerede høsten 2009, altså rundt ett år før 



 4 

artikkelserien. Men fordi Olsen var svært syk etter operasjonen og dessuten hadde 

betenkeligheter med å gå offentlig ut med beskyldninger mot Nordlandssykehuset, som 

også var arbeidsgiveren hennes, tok det tid før avisen fikk Olsens pasienthistorie.  

 

(21) Avisa Nordland hadde før den publiserte avisoppslagene fått tilgang til flere sentrale 

dokumenter i saken, blant annet sakkyndiguttalelsen fra Jon Arne Søreide og brevene fra 

Stein Olsen og Rastislav Kunda til Helsetilsynet. 

 

(22) Lørdag 26. juni 2010 preget saken store deler av avisens forside. Oppslaget hadde som 

overskrift "ØDELA HELSA til frisk kvinne" og et stort bilde av Lillian Olsen. Teksten på 

forsiden lød slik: 

 
"Det meste gikk galt da Lillian Olsen (61) i juni i fjor ble operert for kreft. Ikke hadde 

hun kreft, og legene ved Nordlandssykehuset utførte kirurgi de ikke har lov til. 

Komplikasjonene var så omfattende at hun har vært innlagt på sykehuset i ett år. – Jeg 

klarer ikke å tilgi, sier hun." 

 

(23) Saken fylte også store deler av side 6 til 9 i avisen. Som ved senere oppslag, ble 

"Sykehusskandalen" brukt som topptekst. Overskriften til oppslaget på side 6 og 7 bredte 

seg over begge avissider og lød slik: "Ble ødelagt av sykehuset." Etter blant annet å ha 

gjort rede for at Olsen var på Nordlandssykehuset på grunn av mistanke om kreft, het det: 

 
"Store skader. Dette er historien om hvor veldig galt det kan gå.  

 

Da Olsen våknet etter narkosen var deler av bukspyttkjertelen (pancreas) og deler av 

tynntarmen fjernet. Milten var borte. Spiserøret var koblet fra og et leverven var 

skadet. 

 

Sykehuset hadde utført en kreftoperasjon, som medførte store komplikasjoner, uten å 

vite sikkert om det var kreft. 

 

… 

 

Var frisk. Legene hadde ikke ventet på svar på kreftprøven. Da svaret kom, tre dager 

etter den første operasjonen, viste det seg at Lillian Olsen ikke hadde kreft. Hun var 

frisk." 

 

(24) Deretter omtalte avisen bruddet på retningslinjene om funksjonsfordeling.  

 

(25) På samme sider var det et stort bilde av Lillian Olsen med en billedtekst hvor det blant 

annet sto: "I et år lå hun på sykehuset etter kreftoperasjonen, en operasjon hun ikke skulle 

ha hatt fordi hun ikke hadde kreft." 

 

(26) Under overskriften "– Grovt uaktsomt" siterte avisen Olsens advokat, som blant annet 

uttalte at "Lillian Olsen er forsettlig og grovt uaktsomt påført skade". 

 

(27) Også oppslaget på side 8 til 9 hadde toppteksten "Sykehusskandalen". 

Artikkeloverskriften var her "Kirurgen meldte selv saken", og det var tatt inn et stort bilde 

av Johannes Diermann og Rastislav Kunda hvor de to overlegene ble navngitt. I 

artikkelen ble det fremhevet at det var Kunda som opererte Lillian Olsen. Videre 

fremgikk det at de to kirurgene ikke ville kommentere saken offentlig fordi den var under 

behandling hos Helsetilsynet. 

 



 5 

(28) På side 8 og 9 var det dessuten et oppslag hvor Lillian Olsen uttalte seg. Overskriften var 

"– Kan ikke tilgi at de ikke ventet", og det var tatt inn to bilder av Olsen som viste alt det 

medisinske utstyret hun "var avhengig av for å overleve" – "[m]atsonde, medisinpumpe, 

respirator, overvåkning". I oppslaget uttalte Olsen blant annet: 

 
"– Hvorfor kunne de ikke ha ventet? De kunne tatt kreftprøven, sydd meg sammen og 

ventet på svaret. Men det gjorde de ikke. De røsket heller ut innvollene. Jeg kan ikke 

tilgi at de ikke ventet."  

 

"– Jeg sa ja til en biopsi, og sa at det var greit at jeg ble operert i Bodø dersom det var 

kreft. Jeg tok det som en selvfølge at sykehuset hadde lov til å utføre denne 

kreftoperasjonen. Det bekreftet også operatøren som opererte meg. Nå har de bevist at 

de ikke kan dette, sier hun." 

 

(29) Avisa Nordland kommer ikke ut på søndager. Mandag 28. juni 2009 preget saken avisens 

forside i tillegg til at den var tema i lederen og i et tosidersoppslag på side 6 og 7.  

 

(30) Førstesideoppslaget denne dagen hadde overskriften "NULL TILLIT til 

Nordlandssykehuset". Her ble en ny pasienthistorie omtalt med følgende sitat fra 

pasienten Randi Waade: 

 
"– Jeg trodde jeg var den eneste, sier Randi Waade. Hun ble lørdag rystet av nyheten 

om operasjonsskandalene ved Nordlandssykehuset. Selv fikk hun i fjor fjernet organer 

– før det senere viste seg at hun likevel ikke hadde kreft. Nå har hun mistet all tillit til 

sykehuset i Bodø." 

 

(31) Dette ble utdypet nærmere i oppslaget på side 6 og 7. Her var det også et bilde av Waade 

med følgende billedtekst:  

 
"Ikke kreft likevel. Randi Waade er den tredje som forteller om at hun har fått organer 

fjernet fordi de to legene opererte før de hadde fått svar på prøvene. – Jeg kjente meg 

frisk da jeg ble lagt inn. Siden har jeg vært sykemeldt, sier Waade som vil klage saken 

inn for Pasientombudet." 

 

(32) På disse sidene var det dessuten en artikkel med overskriften "Kunda får ikke operere", 

samt en faktaboks med overskrift "Sykehusskandalen", hvor det blant annet het: 

 
"Lørdag 26. juni fortalte Avisa Nordland historien om tidligere operasjonssykepleier 

Lillian Olsen (61) som ble operert for kreft i bukspyttkjertelen (pancreas) uten å være 

syk." 

 

(33) Videre var det tatt inn en rekke kommentarer fra lesere hvor det i omtalen av kirurgene 

ble brukt formuleringer som "En skam. I Bodø kan en kirurg tydeligvis operere fritt, 

bokstavelig talt", "Er de leger?" og "Inkompetente". 

 

(34) I lederen på side 2 ble det blant annet uttalt: 

 
"Sykehusskandalen 

 

Historiene om operasjonsskandalene ved Nordlandssykehuset, som Avisa Nordland og 

VG har avslørt de siste dagene, er så sjokkerende at man knapt tror det man leser. 

Friske pasienter er blitt operert uten grunn. Livsviktige organer er fjernet og pasienter 

er påført ubotelige skader og store komplikasjoner.  

 



 6 

I lørdagens avis fortalte Lillian Olsen (61) om hvordan legene hadde fjernet 

bukspyttkjertelen, milten, deler av tynntarmen, koblet spiserøret fra og skadet leveren. 

Legene opererte før de visste om hun hadde kreft. Det hadde hun ikke. Hun var helt 

frisk.  

 

De to utenlandske overlegene har utført operasjoner de aldri skulle ha gjennomført. …" 

 

(35) Deretter ble bruddet på retningslinjene for funksjonsfordelingen mellom de to sykehusene 

omtalt. Ved siden av lederen sto det med uthevet skrift: "vår mening. Drepende for tilliten 

til Nordlandssykehuset." 

 

(36) Også i tiden som fulgte, var det en rekke oppslag og kommentarer om saken i avisen, men 

da først og fremst om sykehuset og de ansvarlige lederes ansvar for bruddet på 

retningslinjene om funksjonsfordelingen mellom Nordlandssykehuset og 

Universitetssykehuset i Nord-Norge. Avisen fortsatte imidlertid å trykke faktaboksen 

hvor det sto at "Lillian Olsen (61) … ble operert for kreft i bukspyttkjertelen (pancreas) 

uten å være syk". Dessuten tok den inn en rekke nye leserinnlegg med sterk kritikk av 

kirurgene, hvor det blant annet ble gitt uttrykk for at kirurgene burde "sparkes", og at 

"friske mennesker … er blitt lemlestet".  

 

(37) De konkrete operasjonene og de to kirurgene ble dessuten fremdeles nevnt i enkelte 

oppslag. Jeg nøyer meg her med å trekke frem de oppslag som jeg anser som mest 

sentrale, og som også partene særlig har fremhevet i prosedyren for Høyesterett. 

 

(38) I en leder onsdag 30. juni 2010 het det blant annet: 

 
"For lite, og altfor sent 

Skandalen ved Nordlandssykehuset med feilopererte pasienter – som unødvendig er 

skadet for livet – brer seg i omfang. … 

 

… 

 

Vi er klar over at også leger har rettsvern. Likevel har ledelsen plikt til å påse at mer 

skade ikke kan forvoldes i den tiden det tar for Helsetilsynet å granske sakene, ved for 

eksempel å omplassere legene til andre typer jobber den tiden det er nødvendig. 

 

Det har ledelsen ikke gjort for begge legene før nå. Det må pasientene betale for. 

 

… 

 

Her har både ledelsen ved Nordlandssykehuset og Helse Nord sviktet grovt og avslørt 

manglende vilje og evne til å ta ansvar. Det kan verken publikum, Nordlandssykehuset 

eller Helse Nord leve med. 

 

Bokstavelig talt." 

 

(39) Samme dag hadde avisen et oppslag hvor påtaleansvarlig ved Salten politidistrikt opplyste 

at det ville bli startet etterforskning mot sykehuset og de to legene. 

 

(40) Den 1. juli 2010 var det et stort oppslag med overskriften "Vondt for de ansatte". Her gikk 

det frem at presseoppslagene hadde vært en stor belastning for de ansatte ved sykehuset. 

Det ble også uttalt at de tillitsvalgte mente at kritikken hadde vært ensidig, unyansert og 

urettferdig, og at de reagerte på at mediene hadde fremstilt saken "nærmest som om 

sykehuset henter friske folk fra gata og opererer dem helt uten grunn".  



 7 

 

(41) Styrelederen ved Nordlandssykehuset, Stig Fossum, hadde 5. juli 2010 et innlegg hvor 

han kommenterte ulike sider av sakskomplekset. Om de konkrete operasjonene uttalte han 

blant annet at det ikke var riktig at friske pasienter var operert, og at mistanken om 

"bukspyttkjertelkreft var så sterk at operasjon måtte gjennomføres, og det er det faglig 

enighet om, ikke bare nasjonalt, men også internasjonalt". Fossum viste videre til at en av  

 
"landets fremste eksperter på bukspyttkjertelkreft, professor og overlege Trond 

Buanes, nyanserer bukspyttkjertelkirurgi-saken i Aftenposten. Der sier han blant annet 

at det ofte kan være umulig å fastslå kreft i bukspyttkjertelen før den er fjernet. I rundt 

hvert tiende tilfelle er det likevel ikke kreft, selv om man hadde sterk mistanke på 

forhånd. 

 

'Kritikken Bodø har fått for dette, er etter min mening urimelig', sier Buanes til 

Aftenposten." 

 

(42) Samme dag hadde avisen et tosidersoppslag med blant annet uttalelser av to av Kundas 

kolleger på sykehuset. Her gikk det frem at Kunda var dypt ulykkelig, og at de to 

kollegene var oppgitt over at mediene "henger ut folk med navn og foto i en sak før saken 

er avklart hos Helsetilsynet". På samme side var det et oppslag med en tidligere pasient 

ved et annet sykehus som uttalte at han var overlykkelig for at han var "feiloperert" fordi 

usikkerheten om hvorvidt han hadde kreft eller ikke, "var en vanvittig stor psykisk 

belastning". 

 

(43) Presseoppslagene fikk en rekke konsekvenser. Den 28. juni og 1. juli 2010 fratrådte 

henholdsvis klinikksjef Rydningen og administrerende direktør Solheim sine stillinger 

som følge av at sykehuset hadde brutt retningslinjene om funksjonsfordeling. Kunda og 

Diermann fikk forbud mot å operere. Videre ga Statens helsetilsyn professor dr.med. Ivar 

Gladhaug og professor dr.med. Jon Arne Søreide i oppdrag å vurdere behandlingen av 

13 pasienter som hadde gjennomgått avansert lever- eller bukspyttkjertelkirurgi ved 

Nordlandssykehuset. Og som jeg allerede har berørt, uttalte påtaleansvarlig ved Salten 

politidistrikt at det ville bli satt i verk etterforskning mot sykehuset og de to legene. 

 

(44) Pasientskadenemnda traff 8. desember 2010 vedtak om at Lillian Olsen hadde krav på 

erstatning etter pasientskadeloven. Nemnda la til grunn at når operasjonen var utført i 

strid med funksjonsfordelingen mellom Nordlandssykehuset og Universitetssykehuset i 

Nord-Norge, måtte det være opp til behandlingsstedet å sannsynliggjøre at dette ikke 

hadde hatt betydning for resultatet.  

 

(45) Både Nordland legeforening og Nordlandssykehuset klaget Avisa Nordland inn for 

Pressens faglige utvalg, som 14. desember 2010 konkluderte med at avisen ikke hadde 

brutt god presseskikk. 

 

(46) Professor dr.med. Ivar Gladhaug og professor dr.med. Jon Arne Søreide avga sin 

sakkyndiguttalelse til Statens helsetilsyn 14. januar 2011. Her konkluderte de blant annet 

slik: 

 
"Vi har ikke grunnlag for å si at forløpet etter disse store gastrokirurgiske inngrep ville 

vært helt annerledes, og vesentlig bedre, dersom pasientene var blitt behandlet ved UNN 

i Tromsø, eller ved et annet universitetssykehus. Det er likevel grunn til å tro at både 

selve utredningen før behandlingsvalg ble gjort, indikasjoner for operativ behandling og 

gjennomføringen av selve behandlingen kunne blitt foretatt på et tryggere faglig 

grunnlag i en behandlingsenhet med bredere kompetanse og større pasientvolum av 



 8 

disse sammensatte problemstillingene. Dette ville sannsynligvis ha utsatt pasientene for 

mindre risiko – også de pasientene som hadde et relativt komplikasjonsfritt forløp etter 

operasjonene i Bodø." 

 

(47) Videre sluttet Gladhaug seg til Søreides tidligere vurdering av behandlingen av Lillian 

Olsen, som ikke var blant de 13 pasientene som var omfattet av Gladhaug og Søreides 

mandat.  

 

(48) Statens helsetilsyn konkluderte i brev 10. mai 2011 til Rastislav Kunda med at tilsynet 

ikke fant grunnlag for å gi ham en advarsel i medhold av helsepersonelloven § 56. I den 

delen av begrunnelsen som gjaldt behandlingen av Lillian Olsen, heter det blant annet: 

 
"Etter Statens helsetilsyns vurdering var utredningen av pasienten forsvarlig og det var 

indikasjon for inngrep på caput pancreas ["hodet" på bukspyttkjertelen]. Vi slutter oss 

til sakkyndig som mener at det ikke var god praksis å fjerne cauda pancreas ["halen" 

på bukspyttkjertelen] og milt i samme seanse, men vi finner ikke at det er i strid med 

forsvarlighetskravet. Begrunnelsen for dette er at det var en 6 cm stor cyste som var 

fulgt opp, og det var usikkerhet om det forelå malignitet [kreft] i området, jf. den 

malignitetssuspekte lymfeknuten. Vi slutter oss videre til sakkyndig som mener at 

bevaring av midtdelen av pancreas ikke var god praksis, men vi finner ikke at dette var 

uforsvarlig, jf. at metoden er beskrevet i litteraturen som et alternativ. 

 

… 

 

… Vurderingene for de ulike trinnene du foretok i forbindelse med operasjonen 

fremstår som velbegrunnet, og vi finner ikke at din handlemåte var uforsvarlig." 

 

(49) Helsetilsynet mente altså at det var grunn til å operere, og at operasjonen ble utført på en 

forsvarlig måte, selv om det ikke er vanlig å fjerne halen på bukspyttkjertelen og milten 

samtidig som hodet på bukspyttkjertelen blir fjernet, eller å bevare midtdelen av 

bukspyttkjertelen. 

 

(50) Av de 13 pasientene som Gladhaug og Søreide sammen vurderte, hadde Kunda behandlet 

seks. Helsetilsynet fant at behandlingen av én pasient var i strid med forsvarlighetskravet 

i helsepersonelloven § 4, men mente at Kundas handlemåte ikke var av en slik alvorlig 

karakter at han skulle gis advarsel. 

 

(51) Tilsynet konkluderte videre med at Kunda ikke kunne holdes ansvarlig for at han hadde 

operert pasienter som etter de gjeldende retningslinjene skulle ha vært operert ved 

Universitetssykehuset i Nord-Norge. Etter tilsynets mening var det "virksomhetens ansvar 

at operasjonene ble utført i strid med aktuelle funksjonsfordeling". I brev samme dag, 

altså 10. mai 2011, til Nordlandssykehuset konkluderte tilsynet med at sykehuset som 

institusjon hadde brutt spesialisthelsetjenesteloven § 2-2, jf. helsepersonelloven § 16. 

 

(52) Etter at Helsetilsynets avgjørelse forelå hadde Avisa Nordland 12. mai 2011 et oppslag 

over en side med overskriften "Kirurgene får kritikk". Om Kunda het det: 

 
"De to utenlandske kirurgene brøt helsepersonelloven. Men de får ingen advarsel av 

Statens helsetilsyn. 

 

Bodø: De to kirurgene får begge kritikk for enkeltinngrep. Hver av dem har en 

pasientsak der helsetilsynet konkluderer med at det er brudd på forsvarlighetskravet i 

helsepersonelloven paragraf 4. 

 



 9 

Likevel er ikke det nok til at kirurgene får advarsel. 

 

Et tilfelle. Kirurgen fra Slovakia er vurdert i sju av pasientsakene tilsynet nå har 

avgjort. 

 

I et tilfelle mener tilsynet at kirurgen har handlet i strid med forsvarlighetskravet i 

helsepersonelloven. 

 

Denne legen var hovedoperatør på Lillian Olsen. Men det er ikke hennes sak tilsynet 

mener strider med dette kravet." 

 

(53) I artikkelen gikk det avslutningsvis frem at de to legene ble frikjent "for ansvaret for at 

det ble foretatt operasjoner stikk i strid med funksjonsfordelingen i Helse Nord". 

 

(54) Rastislav Kunda tok 4. juli 2012 ut stevning for Salten tingrett mot Avisa Nordland AS 

med krav om oppreisningserstatning, jf. skadeserstatningsloven § 3-6. Salten tingrett avsa 

11. mars 2013 dom med slik domsslutning:  

 
"1.  Avisa Nordland AS tilpliktes innen 2 – to – uker fra dommens forkynnelse å 

  betale oppreisningserstatning til Rastislav Kunda med kr 400.000 –  

  firehundretusen – med tillegg av rente etter forsinkelsesrenteloven fra forfall 

  til betaling skjer. 

 

 2.  Avisa Nordland AS tilpliktes innen 2 – to – uker fra dommens forkynnelse å 

  betale Rastislav Kundas saksomkostninger med kr 318.611 –   

  trehundreogattentusensekshundreogelleve – for tingretten med tillegg av  

  rente etter forsinkelsesrenteloven fra forfall til betaling skjer." 

 

(55) Avisa Nordland AS anket til Hålogaland lagmannsrett, som 9. desember 2013 avsa dom 

med slik domsslutning:  

 
"1.  Avisa Nordland AS frifinnes. 

 

 2.  I sakskostnader for lagmannsretten betaler Rastislav Kunda til Avisa  

  Nordland AS 681 522 – sekshundreogåttientusenfemhundreogtjueto – kroner 

  innen 2 – to – uker fra forkynnelsen av denne dom. 

 

 3.  I sakskostnader for tingretten betaler Rastislav Kunda til Avisa Nordland AS 

  732 675 – sjuhundreogtrettitotusensekshundreogsyttifem – kroner innen 2 – to 

  – uker fra forkynnelsen av denne dom." 

 

(56) Rastislav Kunda har anket til Høyesterett over rettsanvendelsen og bevisbedømmelsen. 

 

(57) Den norske legeforening har inngitt skriftlig innlegg for Høyesterett til belysning av 

allmenn interesse, jf. tvisteloven § 15-8. For øvrig står saken i det vesentlige i den samme 

stilling som for tidligere instanser. 

 

(58) Den ankende part – Rastislav Kunda – har i hovedtrekk gjort gjeldende: 

 

(59) Avisa Nordland har fremsatt tre beskyldninger mot Kunda: Avisen ga flere ganger uttrykk 

for at Kunda opererte Lillian Olsen uten å vente på prøvesvar til tross for at hun var frisk 

og ikke trengte operasjon. En alminnelig leser vil oppfatte det slik at avisen beskyldte 

Kunda for å ha gjort graverende feil ved å operere Olsen uten grunn og ved å påføre 

henne unødvendig skade for livet. Avisen beskyldte også Kunda for å ha operert Randi 

Waade uten grunn, og for å ha operert Lillian Olsen uten samtykke. 



 10 

 

(60) Beskyldningene var usanne og må skyldes en grov misforståelse. Det var god grunn til å 

operere både Olsen og Waade, og Olsen hadde samtykket til operasjonen.  

 

(61) Beskyldningene er egnet til å skade Kundas omdømme og volde tap av tillit i hans 

stilling. De er dermed injurierende og oppfyller den objektive gjerningsbeskrivelsen i 

straffeloven § 247. 

 

(62) Beskyldningene er rettsstridige. Riktignok var avisoppslagene av klar offentlig interesse. 

Men debattens interesse berettiget ikke beskyldningene, som var usanne og svært grove. 

Identifiseringen med navn og bilde økte skadeevnen. Beskyldningene fikk betydelige 

konsekvenser for Kundas yrkes- og privatliv. 

 

(63) Det dreide seg om klare egenfremsettelser fra avisens side, og avisen tok ingen forbehold.  

 

(64) Videre foreligger det et markert avvik fra de krav til journalistisk aktsomhet og 

profesjonalitet som kreves etter Den europeiske menneskerettsdomstols – EMDs – 

praksis. Særlig alvorlig er det at avisen bare brukte pasientene som kilder, at avisen hadde 

vesentlig medisinsk dokumentasjon som viste at beskyldningene var usanne – ikke minst 

sakkyndigrapporten fra Søreide – og at beskyldningene ikke ble forelagt Kunda på 

forhånd. 

 

(65) Vilkårene i skadeserstatningsloven § 3-6 er etter dette oppfylt. Erstatningen bør være opp 

mot en million kroner.  

 

(66) Rastislav Kunda har lagt ned slik påstand: 

 
"1.  Avisa Nordland AS, ved styrelederen, betaler Rastislav Kunda oppreisning 

  etter rettens skjønn. 

 2.  Rastislav Kunda tilkjennes sakskostnader for tingrett, lagmannsrett og  

  Høyesterett." 

 

(67) Ankemotparten – Avisa Nordland AS – har i hovedtrekk anført: 

 

(68) Prinsipalt anføres det at Avisa Nordland ikke har fremsatt noen beskyldninger mot 

Kunda. 

 

(69) Avisen avdekket brudd på funksjonsfordelingen mellom Nordlandssykehuset og 

Universitetssykehuset i Nord-Norge, og avisoppslagene var i det vesentlige rettet mot 

sykehuset og systemsvikten, ikke mot Kunda. Uttalelsene om de konkrete operasjonene 

som Kunda gjennomførte, må leses i kontekst, og de ulike avisoppslag må ses som en 

helhet. Man kan ikke lese uttalelsene løsrevet fra avsløringene om systemsvikten.  

 

(70) Uttalelsene om operasjonene må tolkes som bebreidelser for at operasjonene ble utført på 

Nordlandssykehuset og ikke på Universitetssykehuset i Nord-Norge, slik retningslinjene 

om funksjonsfordeling tilsa. Den ankende parts tolkning av utsagnene innebærer en 

utvidende tolkning det ikke er grunnlag for.  

 

(71) Det var faktisk grunnlag for avisens kritikk av Nordlandssykehuset – det var ingen grunn 

til å foreta operasjonene på det sykehuset. Indikasjonen for operasjon skulle ha vært 

kvalitetssikret ved universitetssykehuset og en eventuell operasjon utført der. Både den 



 11 

sakkyndige Søreide og Statens helsetilsyn har gitt uttrykk for at operasjonene ikke skulle 

ha blitt utført på Nordlandssykehuset. Det samme har alle de øvrige leger som har uttalt 

seg i saken. 

 

(72) Oppslagene 26. juni 2010 er kun videreformidling av en pasienthistorie. Olsen selv var i 

jobb og følte seg frisk. Det kom klart frem at det objektivt sett var mistanke om kreft. 

Videre dreide det seg kun om verdiutsagn om at Olsen ikke skulle ha blitt operert ved 

Nordlandssykehuset. Omtalen er balansert. Det samme gjaldt oppslaget om Randi Waade 

28. juni. Når avisoppslagene ses i lys av oppslagene de neste dagene, er det ikke noe 

ærekrenkende igjen. Etter de første avsløringene ble fokus dreid mot systemsvikten, og 

avisen bidro til at ansvaret raskt ble plassert hos sykehusledelsen. Avisen fulgte nå saken, 

dels ved å rapportere, dels ved å stille spørsmål. Ulike sider slapp til med sine 

synspunkter, og saken ble nyansert.  

 

(73) Lillian Olsen fikk ikke informasjon om funksjonsfordelingen og om den økte risikoen for 

komplikasjoner ved operasjon ved et mindre sykehus. Hun kan derfor ikke anses for å ha 

samtykket i å bli operert ved Nordlandssykehuset, og avisen hadde faktisk dekning for det 

den skrev om dette.  

 

(74) Dersom Høyesterett skulle komme til at avisen har fremsatt beskyldninger mot Kunda, 

anføres det subsidiært at beskyldningene ligger i det nedre sjikt av straffeloven § 247, og 

at de ikke er rettsstridige. 

 

(75) Det var åpenbart av sterk allmenn interesse at avisen publiserte informasjon om 

systemsvikten ved Nordlandssykehuset. Problemstillingen var kjent for ledelsen og 

ansatte over lang tid uten at noen reagerte. Kunda var ansatt på et offentlig sykehus og 

underlagt offentlig tilsyn. Omtalen av ham gikk kun på hans virke som lege.  

 

(76) Det dreide seg om klar videreformidling fra pasienter og andre involverte. Riktignok ble 

saken også kommentert i ledere, men slike kommentarer står alltid i en kontekst og kan 

ikke løsrives fra den. Også det som sto i lederne, hadde sterkt preg av videreformidling. 

Det dreide seg dessuten om verdivurderinger, ikke faktautsagn. 

 

(77) Avisen hadde tilstrekkelig faktisk grunnlag for sin kritikk av at operasjonene hadde blitt 

gjennomført ved Nordlandssykehuset i strid med funksjonsfordelingen, særlig i Søreides 

rapport. Søreide var en uavhengig sakkyndig, og hans vurderinger og konklusjoner var 

klare. Avisen omtalte kun Søreides sluttvurdering av bruddet på funksjonsfordelingen, 

ikke hans kritikk av omfanget av operasjonen av Olsen. Mange andre medisinsk kyndige 

har i ettertid sagt seg enig med Søreide, blant annet Helsetilsynet. Uansett var det dekning 

for å si at Olsen var "ødelagt" – hun ble 80 prosent invalid etter nesten ett år med 

operasjoner. Når hun ikke hadde kreft, var det også grunnlag for å si at hun var "frisk". 

Det var også faktisk dekning for å si at hun ikke hadde samtykket til operasjon i strid med 

funksjonsfordelingen. 

 

(78) Avisen gjorde grundig forarbeid. Kunda selv og andre sentrale personer ved sykehuset og 

i Helse Nord fikk mulighet til å gi tilsvar, men ville ikke uttale seg. Selv om Kunda hadde 

taushetsplikt og var under tilsyn, kunne han ha uttalt seg på generelt grunnlag. 

 

(79) Saken var så alvorlig at det var nødvendig å identifisere de to legene for å advare 

sykehusets pasienter og hindre at andre leger ved sykehuset ble rammet av mistillit. Den 



 12 

ble fremstilt på en saklig og balansert måte med lite fargelegging. Pressen må uansett ha 

en viss "skjønnsmargin".  

 

(80) Det er etter dette ikke grunnlag for oppreisningserstatning.  

 

(81) Subsidiært anføres det at slik erstatning ikke bør idømmes, eventuelt at det bare bør 

utmåles et beskjedent beløp. Vilkårene er strenge. Kunda kunne ha redusert 

skadevirkningene ved å benytte tilsvarsmuligheten. Og det må tas hensyn til at tilsvarende 

oppslag ble formidlet gjennom en rekke andre medier – Avisa Nordland kan bare svare 

for den belastningen avisen selv måtte ha påført Kunda. 

 

(82) Avisa Nordland AS har lagt ned slik påstand: 

 
"1.  Anken tas ikke til følge. 

  2. Rastislav Kunda dømmes til å erstatte Avisa Nordland AS sakskostnader for 

  Høyesterett." 

 

(83) Mitt syn på saken 

 

(84) Jeg er kommet til at anken fører frem. 

 

(85) Vilkårene for å ilegge oppreisning for ærekrenkelse er fastsatt i skadeserstatningsloven 

§ 3-6, hvor første og andre ledd lyder slik: 

 
"Den som har krenket en annens ære eller privatlivets fred, skal, såfremt han har vist 

uaktsomhet eller vilkårene for straff er til stede, yte erstatning for den lidte skade og 

slik erstatning for tap i fremtidig erverv som retten under hensyn til den utviste skyld og 

forholdene ellers finner rimelig. Han kan også pålegges å betale slik erstatning 

(oppreisning) for skade av ikke økonomisk art som retten finner rimelig. 

 

Er krenkingen forøvd i trykt skrift, og noen som har handlet i eierens eller utgiverens 

tjeneste er ansvarlig etter første ledd, hefter også eier og utgiver for erstatningen. Det 

samme gjelder oppreisning pålagt etter første ledd, med mindre retten av særlige 

grunner finner å burde frita dem. Eier eller utgiver kan også pålegges slik ytterligere 

oppreisning som retten i forhold til dem finner rimelig. …" 

 

(86) Når en ærekrenkelse er skjedd i trykt skrift, kan altså eier eller utgiver pålegges å betale 

slik oppreisning som retten finner rimelig, jf. andre ledd. 

 

(87) Kravet om at noen må ha krenket en annens ære, innebærer at gjerningsbeskrivelsen i 

straffeloven § 246 eller § 247 må være oppfylt. Paragraf 247 er det aktuelle grunnlaget i 

saken her. I motsetning til § 246 har § 247 ingen uttrykkelig rettsstridsreservasjon. Men 

det er sikker rett at et krav om rettsstrid må innfortolkes i bestemmelsen, og at dette 

kravet har det samme innholdet ved spørsmålet om oppreisning som ved spørsmålet om 

straff, jf. ambulansesjåførdommen i Rt. 2014 side 152 avsnitt 99 med videre henvisning. 

 

(88) Forholdet til Den europeiske menneskerettskonvensjon – EMK – artiklene 8 og 10 

vurderes som et ledd i rettsstridsvurderingen. Det heter om dette i 

ambulansesjåførdommen avsnitt 101 til 103: 

 
"(101)  Idømmelse av oppreisning regnes klart som et inngrep i ytringsfriheten etter 

  EMK artikkel 10. I norsk rett vurderes forholdet til EMK som et ledd i  

  rettsstridsvurderingen. Dette innebærer at EMDs og Høyesteretts praksis i 



 13 

  tilknytning til dette spørsmålet er de primære rettskilder når man skal ta  

  stilling til hvilke ærekrenkende utsagn som er omfattet av ytringsfriheten,  

  jf. EMK artikkel 10 og menneskerettsloven § 2 nr. 1, jf. § 3. 

(102)  EMK artikkel 10 nr. 1 fastslår at '[e]veryone has the right to freedom of  

  expression'. Etter artikkel 10 nr. 2 kan statene begrense denne retten for å 

  beskytte 'the reputation or rights of others'. Dersom inngrepet skal være  

  konvensjonsmessig, må det være foreskrevet i lov, og være nødvendig i et  

  demokratisk samfunn, jf. Ot.prp. nr. 22 (2008-2009) side 161 og Rt. 2005 side 

  1677 avsnitt 63. 

(103) Ikke bare ytringsfriheten er vernet av EMK. Etter artikkel 8 er også den  

  enkeltes ære vernet. Disse to menneskerettighetene må derfor balanseres mot 

  hverandre. …" 

 

(89) Om denne avveiningen heter det i EMDs storkammerdom i saken Axel Springer AG mot 

Tyskland, 7. februar 2012, avsnitt 84: 

 
"When examining the necessity of an interference in a democratic society in the 

interests of the 'protection of the reputation or rights of others', the Court may be 

required to verify whether the domestic authorities struck a fair balance when 

protecting two values guaranteed by the Convention which may come into conflict with 

each other in certain cases, namely, on the one hand, freedom of expression protected by 

Article 10 and, on the other, the right to respect for private life enshrined in Article 8 

(see Hachette Filipacchi Associés v. France, no. 71111/01, § 43, 14 June 2007, and MGN 

Limited v. the United Kingdom, no. 39401/04, § 142, 18 January 2011)."  

 

(90) Spørsmålet om det foreligger en ærekrenkelse som rammes av § 247, reiser på denne 

bakgrunnen tre hovedspørsmål, nemlig hvordan det aktuelle utsagnet skal tolkes, om 

utsagnet er ærekrenkende – det vil si om det rammes av gjerningsbeskrivelsen i § 247 – 

og om det er rettsstridig. Som fremhevet i Rt. 1994 side 506 er det en flytende overgang 

mellom tolkning og rettsstrid. 

 

(91) Jeg ser først på spørsmålet om tolkning.  
 

(92) Utsagnene skal tolkes i lys av hvordan en ordinær leser vil oppfatte dem og i sin kontekst. 

Jeg viser her særlig til EMDs dommer i saken Ovchinnikov mot Russland, 16. desember 

2010, avsnitt 53 og saken Erla Hlynsdóttir mot Island, 10. juli 2012, avsnitt 62. 
 

(93) Hoveddekningen i avisen av operasjonen av Lillian Olsen var 26. juni 2010 – på avisens 

forside og sidene 6 til 9. Tilsvarende sto hovedoppslaget om operasjonen av Randi Waade 

28. juni 2010 på forsiden og sidene 6 og 7. Operasjonene av de to kvinnene ble dessuten 

blant annet omtalt i lederne 28. og 30. juni. Gjengivelsen av de respektive kvinnenes 

pasienthistorier og avisens egne uttalelser gled til dels over i hverandre. Det samme 

gjorde omtalen av de to operasjonene. Jeg finner det derfor hensiktsmessig å vurdere 

utsagnene i de aktuelle avisoppslagene disse første dagene under ett. 

 

(94) Jeg er enig med Avisa Nordland i at uttalelsene om de konkrete operasjonene og om 

bruddet på funksjonsfordelingen henger nært sammen tematisk sett. Men det går klart 

frem av avisoppslagene at avisen likevel har skilt mellom omtalen av operasjonene og 

systemsvikten. De to forholdene er riktignok ofte omtalt i samme oppslag eller leder, men 

hver for seg. Gjennomgangstonen har vært at ikke bare gikk det galt under operasjonene; 

operasjonene var også utført i strid med retningslinjene om funksjonsfordeling. Derfor er 

jeg ikke enig med Avisa Nordland i at all kritisk omtale av operasjonene er under 

henvisning til systemsvikten – operasjonene omtales også på selvstendig grunnlag 

uavhengig av hvilket sykehus de ble utført på. 



 14 

 

(95) Når utsagnene i Avisa Nordland om operasjonene av Lillian Olsen og Randi Waade – på 

forsidene, i oppslagene om pasienthistoriene og i lederne – tolkes i sin kontekst, er 

hovedbudskapet etter mitt syn det som også sammenfattes slik i lederen 28. juni 2010: 

 
"Friske pasienter er blitt operert uten grunn. Livsviktige organer er fjernet og pasienter 

er påført ubotelig skader og store komplikasjoner. … Legene opererte før de visste om 

hun hadde kreft. Det hadde hun ikke. Hun var helt frisk. De to utenlandske overlegene 

har utført operasjoner de aldri skulle ha gjennomført." 

 

(96) Gjennom denne lederen samt lederen 30. juni 2010 bestyrket og sementerte avisen det 

inntrykket som allerede var skapt gjennom pasienthistoriene. Den ordinære leser ville 

etter mitt syn oppfatte det slik at legene hadde gjort grove feil ved – uten grunn – å ha 

operert friske personer og påført dem ubotelig skade ved å fjerne viktige organer. Dette 

går så tydelig frem av utsagnene at det her ikke er tale om noen utvidende tolkning. Ved å 

navngi Kunda og ta inn bilde av ham i avisen, er utsagnene dessuten rettet direkte mot 

ham.  

 

(97) Lillian Olsens navn var uttrykkelig nevnt i den første lederen, og det er ingen tvil om at 

avisen i det jeg nettopp har sitert, omtalte operasjonen av henne. Randi Waades navn var 

ikke nevnt i lederen. Men lederen brukte flertallsformer – "historiene", 

"operasjonsskandalene", "operasjoner". En ordinær leser ville lese lederen i lys av 

oppslaget på førstesiden av avisen samme dag og på sidene 6 og 7, og forstå at avisens 

omtale i lederen om at operasjoner ble foretatt uten grunn, også gjaldt for behandlingen av 

Randi Waade.  

 

(98) Jeg konkluderer etter dette med at den ordinære leser – når han eller hun leser utsagnene 

om operasjonene av Lillian Olsen og Randi Waade i sin kontekst – ville oppfatte det slik 

at Rastislav Kunda hadde gjort grove feil ved å operere Olsen og Waade uten grunn, og at 

han hadde gjort ubotelig skade på dem ved uten grunn å fjerne viktige organer. 

 

(99) Når uttalelsen 26. juni 2010 fra Lillian Olsen om at hun sa ja til biopsi og operasjon 

dersom det var kreft, leses i lys av utsagnene på førstesiden samme dag og på side 6 og 7 

om at hun ikke hadde kreft, ville en ordinær leser etter mitt syn også oppfatte det slik at 

Olsens samtykke til operasjonen var betinget av at det først ble tatt en kreftprøve som 

viste at hun hadde kreft, og at denne betingelsen ikke var oppfylt, slik at samtykke ikke 

forelå. 

 

(100) Det er ikke tvilsomt at alle de tre beskyldningene var egnet til å skade Rastislav Kundas 

"gode navn og rykte eller til å utsette ham for … tap av den for hans stilling … fornødne 

tillit". Gjerningsbeskrivelsen i § 247 om ærekrenkelser er dermed overtrådt. 

 

(101) Hvorvidt oppreisningserstatning kan idømmes, beror etter dette på om utsagnene var 

rettsstridige. Spørsmålet om rettsstrid må avgjøres etter en bred vurdering, se blant annet 

ambulansesjåførdommen avsnitt 104 og 105 med videre henvisning og EMDs 

storkammerdom i saken Axel Springer AG mot Tyskland avsnitt 89 følgende. 

 

(102) Som fremhevet i ambulansesjåførdommen avsnitt 106 har debatten om det offentlige 

helsevesenet – herunder om folk får forsvarlig behandling – stor allmenn interesse. Avisa 

Nordlands dekning av bruddet på retningslinjene om funksjonsfordeling mellom 

Nordlandssykehuset og Universitetssykehuset i Nord-Norge samt omtalen av de konkrete 



 15 

operasjonene ligger følgelig i kjerneområdet for hva som er vernet av ytringsfriheten. 

EMD har understreket betydningen av at pressen ikke pålegges unødige skranker i sin 

rolle som "public watchdog", jf. blant annet ambulansesjåførdommen avsnitt 106 med 

videre henvisning til EMDs storkammerdom i saken om Bladet Tromsø m.fl. mot Norge, 

20. mai 1999, avsnitt 59.  

 

(103) Pressens frihet til å skrive om saker av offentlig interesse forutsetter imidlertid at den 

opptrer profesjonelt, redelig og i god tro – "professionally and in good faith", jf. blant 

annet EMDs dom i saken Ziembiński mot Polen, 24. juli 2012, avsnitt 53. Dette er 

utdypet slik i EMDs dom i saken Axel Springer AG mot Tyskland avsnitt 93: 

 
"The way in which the information was obtained and its veracity are also important 

factors. Indeed, the Court has held that the safeguard afforded by Article 10 to 

journalists in relation to reporting on issues of general interest is subject to the proviso 

that they are acting in good faith and on an accurate factual basis and provide 'reliable 

and precise' information in accordance with the ethics of journalism (see, for example, 

Fressoz and Roire v. France [GC], no. 29183/95, § 54, ECHR 1999-I; Pedersen and 

Baadsgaard, cited above, § 78; and Stoll v. Switzerland [GC], no 69698/01, § 103, ECHR 

2007-V)." 

 

(104) Desto mer alvorlig anklagen er, desto bedre må det faktiske grunnlaget være, se EMDs 

dom i saken Bjørk Eidsdóttir mot Island, 10. juli 2012, avsnitt 71. EMD har videre i sin 

praksis lagt betydelig vekt på om navnet på den anklagene er rettet mot, er nevnt i 

artikkelen, se saken Selistö mot Finland, 16. november 2004, avsnitt 64. 

 

(105) EMD skiller mellom faktapåstander og verdivurderinger, jf. saken Lingens mot Østerrike, 

8. juli 1986, avsnitt 46 og senere praksis, for eksempel saken Lavric mot Romania, 

14. januar 2014, avsnitt 39 med videre henvisninger. Men som uttalt i 

ambulansesjåførdommen avsnitt 112, kan det være "glidende overganger mellom faktiske 

påstander og verdivurderinger, og … kravet til bevismessig belegg vil avhenge av 

grovheten av beskyldingen og graden av verdivurderinger. Jo mer konkret og presis 

beskyldningen er, desto mer må kreves av faktisk belegg". 

 

(106) Dette gjelder også for personer som mer enn andre må tåle at pressen setter et kritisk lys 

på dem. Som fremhevet i EMDs dommer i saken Lavric mot Romania avsnitt 42 og i 

saken Jalbă mot Romania, 18. februar 2014, avsnitt 38, må pressens kritikk bygge på et 

tilstrekkelig faktisk grunnlag også i et slikt tilfelle, enten det dreier seg om faktiske 

påstander eller verdivurderinger. 

 

(107) Terskelen for å akseptere videreformidling av utsagn er lavere enn når avisen publiserer 

egne oppfatninger i kommentarer og ledere, se ambulansesjåførdommen avsnitt 110, 

jf. EMDs storkammerdom i saken Jersild mot Danmark, 23. september 1994, avsnitt 35. 

Men også for slike utsagn må det skje en forsvarlig journalistisk vurdering av grunnlaget 

for det som siteres. Og der pressen nøyer seg med å videreformidle andres beskyldninger, 

kreves det at det går klart frem at det bare dreier seg om gjengivelse av andres 

beskyldninger – journalisten må distansere seg fra beskyldningene. Jeg viser her til EMDs 

dom i saken Lavric mot Romania avsnitt 47, hvor det heter: 

 
"In the instant case, according to the findings of the court of last resort and the 

Government's submissions, in the two impugned articles the journalist had simply 

reproduced the allegations made by a private person in administrative complaints 

lodged against the applicant. Based on a careful examination of the two articles the 



 16 

Court considers that the journalist did not dissociate himself from the position 

expressed by A.B. in her complaints and did not make clear that his articles represented 

only a reproduction of A.B.'s allegations. The journalist reproduced the contents of the 

complaints lodged by A.B. and presented them as the objective truth, instead of they 

were – the statements of a party. Furthermore, the journalist did not check the accuracy 

of those seemingly partial statements and did not offer the applicant the opportunity to 

respond to the accusations against her." 

 

(108) På grunnlag av disse rettslige utgangspunktene, vurderer jeg nå om de konkrete utsagnene 

var rettsstridige. De tre beskyldningene er så likeartede og hadde så nær sammenheng at 

jeg finner grunn til å vurdere spørsmålet om rettsstrid samlet. 

 

(109) Beskyldningene var alvorlige og egnet til å volde stor skade. Det gjelder ikke minst fordi 

avisen gikk ut med Kundas navn og bilde. Til dels dreide det seg om videreformidling av 

Olsens og Waades pasienthistorier. Men avisen ga også uttrykk for egne oppfatninger, 

særlig i de to lederne. Utsagnene hadde dels elementer av verdivurderinger, men de hadde 

også betydelige elementer av faktiske påstander. På denne bakgrunnen finner jeg det ikke 

tvilsomt at utsagnene var av en slik art at de etter EMDs praksis måtte bygge på et solid 

faktisk grunnlag. 

 

(110) Det er korrekt at Kunda opererte Lillian Olsen uten å vente på svar på kreftprøve, og at en 

rekke organer ble fjernet. På bakgrunn av bevisførselen legger jeg imidlertid til grunn at 

det var sterk mistanke om at Lillian Olsen hadde kreft i bukspyttkjertelen, og at det var 

grunn til å operere henne uten på forhånd å avklare nærmere om hun faktisk hadde kreft. 

Jeg viser særlig til at Helsetilsynet i tråd med den sakkyndige Søreides vurdering – som 

senere ble tiltrådt av den sakkyndige Gladhaug – konkluderte med at det var grunn til å 

operere. Flesteparten av de leger som har avgitt skriftlig forklaring om operasjonen for 

Høyesterett, har gitt uttrykk for det samme. Riktignok har det vært en samstemt kritikk av 

at operasjonen ble foretatt ved Nordlandssykehuset. Dette endrer imidlertid ikke 

utgangspunktet om at det var grunn til å operere. Avisa Nordland har da også i liten grad 

bestridt at det var grunn til å operere Olsen. 

 

(111) Jeg forstår det slik at bakgrunnen for at det var grunn til å operere uten først å ta 

kreftprøve, er at prøven ikke med tilstrekkelig grad av sikkerhet kunne avkrefte om Olsen 

hadde kreft. Formålet med operasjonen var derfor å fjerne risikoen for at Olsen hadde 

eller ville få kreft. Dersom hun hadde kreft, kunne prøvetakingen dessuten forårsake 

spredning av kreften. Videre forstår jeg det slik at grunnen til at også andre organer enn 

bukspyttkjertelen ble fjernet, var at disse organene ligger inntil bukspyttkjertelen, og at 

det ved kreft er risiko for spredning til dem. 

 

(112) Som jeg har gjort rede for, var den sakkyndige Søreide kritisk til at halen på 

bukspyttkjertelen og milten ble fjernet ved samme operasjon som hodet på 

bukspyttkjertelen, og til at midtdelen av bukspyttkjertelen ikke ble fjernet. Helsetilsynet 

mente imidlertid at Kunda hadde opptrådt forsvarlig. Uansett dreide det seg her om 

medisinskfaglig uenighet om omfanget av operasjonen, ikke om operasjonen som sådan 

var foretatt uten grunn. Og som fremhevet av Avisa Nordland, var dette temaet ikke tatt 

opp i artikkelserien. 

 

(113) Olsen kunne heller ikke betegnes som frisk da hun ble operert. Prøvesvarene viste i 

ettertid at hun hadde en tilstand som medførte risiko for at hun ville kunne utvikle kreft. 



 17 

Ifølge professor Trond Arnulf Buanes utvikler mer enn 60 prosent av pasientene med 

denne tilstanden kreft i løpet av få år.  

 

(114) Som erkjent av Avisa Nordland, var det heller ikke faktisk dekning for å si at Kunda 

koblet fra Olsens spiserør. Dette skjedde ved en senere operasjon utført ved et annet 

sykehus. 

 

(115) Jeg konkluderer etter dette med at Avisa Nordland ikke hadde faktisk dekning for å si at 

Kunda koblet fra spiserøret til Olsen, og at fremstillingen av operasjonen for øvrig i de 

aktuelle avisoppslagene var klart ufullstendig og misvisende. Det var ikke faktisk dekning 

for å si at Kunda hadde begått grove feil ved å operere Olsen og fjerne viktige organer 

uten grunn.  

 

(116) Tilsvarende var det ikke faktisk dekning for å si at Randi Waade var operert uten grunn. 

Riktignok er det for Høyesterett ikke gitt like mange opplysninger om hennes sykehistorie 

som for Olsen. Men Avisa Nordland har ikke bestridt at Waade var i lignende medisinsk 

situasjon som Olsen, og Helsetilsynet vurderte behandlingen av henne som forsvarlig. 

 

(117) Videre finner jeg det etter bevisførselen mest sannsynlig at Lillian Olsen hadde samtykket 

til operasjon uten at man på forhånd avklarte om hun hadde kreft. Jeg viser til at det er 

journalført at hun hadde samtykket til operasjon, at manglende samtykke ikke var nevnt i 

ektefellens klage til Helsetilsynet, og at det i Kundas brev til Helsetilsynet uttrykkelig 

gikk frem at Olsen hadde gitt et informert samtykke. Derimot er det mer usikkert om 

Olsen var informert om funksjonsfordelingen og samtykket til å bli operert i strid med 

den. Men som tidligere påpekt, er dette et annet spørsmål som faller utenfor rammen av 

de utsagn saken gjelder. 

 

(118) Avisen hadde, i tiden rett etter de første oppslagene, noen oppslag som ga en viss 

motvekt. Jeg viser til oppslagene 1. og 5. juli 2010 hvor andre ansatte ved sykehuset ga 

uttrykk for at fremstillingen i avisen av operasjonene var belastende både for Kunda og 

sykehuset, samt at de var ensidige, unyanserte og urettferdige, innlegget til sykehusets 

styreleder 5. juli hvor det blant annet ble vist til uttalelsene i Aftenposten av professor 

Buanes om at bukspyttkjerteloperasjoner ble foretatt med god grunn selv om man ikke 

visste sikkert om pasientene hadde kreft, og oppslaget 5. juli om en pasient som var glad 

for at han var "feiloperert". 

 

(119) Innlegget fra styrelederen var imidlertid det eneste som på en mer konkret måte ga 

uttrykk for at avisens dekning ikke hadde faktisk belegg. Dette enkeltstående innlegget, 

som hadde preg av partsinnlegg fra sykehuset, kunne vanskelig oppveie det inntrykket det 

store antallet innlegg med kritikk av legene hadde gjort. Innlegget førte da heller ikke til 

at avisen modererte sine tidligere utsagn eller på annen måte på egne vegne ga uttrykk for 

at saken var mer nyansert enn man først hadde fått inntrykk av. Ved at avisen stadig tok 

inn nye sterkt kritiske leserinnlegg, bidro avisen tvert imot til å opprettholde og styrke den 

tidligere kritikken. 

 

(120) Det forhold at avisens oppmerksomhet etter de første dagene for det vesentlige ble rettet 

mot funksjonsfordelingen, og at ansvaret for bruddet på retningslinjene etter hvert ble 

plassert hos ledelsen, bidro etter mitt syn heller ikke til å nyansere beskyldningene mot 

Kunda. Avisa Nordland har ikke påvist noen uttalelse i dette materialet som endret 

inntrykket av at operasjonene var foretatt uten grunn. 



 18 

 

(121) Jeg går så over til å drøfte om Avisa Nordland har handlet profesjonelt, redelig og i god 

tro. Avisen hadde før den publiserte artikkelserien blant annet i hende rapporten fra den 

sakkyndige Søreide som konkluderte med at det var grunn til å operere Olsen, og at hun 

hadde gitt et informert samtykke til operasjonen, samt Kundas brev til Helsetilsynet der 

han ga uttrykk for det samme. Særlig var Søreides sakkyndiguttalelse et viktig dokument. 

Som Avisa Nordland selv har fremhevet, var Søreide en uavhengig sakkyndig, og hans 

vurderinger og konklusjoner var klare. Riktignok brukte han medisinsk terminologi som 

det kan være vanskelig for personer uten medisinsk bakgrunn å forstå fullt ut. Men etter 

mitt syn var hovedtrekkene om sterk mistanke om kreft, indikasjon for operasjon og 

samtykke forståelige også for personer uten slik kompetanse. Journalisten har dessuten 

opplyst i sin skriftlige erklæring for Høyesterett at hun hadde kontakt med en lege som 

hjalp henne med å forstå de medisinske begrepene i Søreides rapport. Hun har følgelig 

etter mitt syn enten unnlatt å ta med informasjon hun kjente til, eller viet den sakkyndige 

rapporten for lite oppmerksomhet. 

 

(122) Til tross for at avisen hadde informasjon som tilsa at det den skrev om operasjonene av 

Olsen og Waade, var ufullstendig og misvisende, tok avisen ikke forbehold, og den gjorde 

det heller ikke klart at det her kun var tale om gjengivelse av pasientenes beskyldninger 

mot legene. Tvert imot fremsatte avisen – særlig i lederne – beskyldninger mot Kunda på 

egne vegne og presenterte beskyldningene som om de var objektive sannheter. 

 

(123) Avisen har vist til at den prøvde å få Kunda og andre sentrale personer på sykehuset og i 

Helse Nord til å uttale seg, men at ingen av dem kom med opplysninger som bidro til å 

gjøre fremstillingen av operasjonene mer dekkende. Det er noe uklart hva Kunda ble 

oppfordret til å uttale seg om og i hvilken utstrekning det ville være mulig å uttale seg 

uten å bryte taushetsplikten. Uansett er dette ikke avgjørende. Avisen hadde allerede 

Kundas brev til Helsetilsynet med hans syn på saken i tillegg til den sakkyndiges rapport.  

Det at sentrale aktører under henvisning til taushetsplikten og til at saken var under 

behandling som tilsynssak ikke ville uttale seg, ga ikke avisen grunn til å unnlate å bruke 

informasjon som den faktisk hadde. 

 

(124) Selv om det var av klar allmenn interesse å avdekke feil begått ved Nordlandssykehuset, 

selv om Helsetilsynets behandling av saken i ettertid har vist at det var grunnlag for 

kritikk mot sykehuset for brudd på funksjonsfordelingen, og selv om det lå klart innenfor 

avisens journalistiske frihet å illustrere dekningen av bruddet på funksjonsfordelingen 

med konkrete pasienthistorier, kunne ikke avisen unnlate å ta med informasjon som den 

hadde i hende, og som viste at pasienthistoriene ga et klart ufullstendig og misvisende 

bilde av saken. Avisen ga med andre ord ikke "an overall picture of balanced news 

reporting", jf. EMDs dom i saken om Bladet Tromsø m.fl. mot Norge avsnitt 63.  

 

(125) Selv ikke da avgjørelsen fra Statens helsetilsyn forelå i mai 2011, gjorde avisen noe 

helhjertet forsøk på å rette opp det uriktige bildet den hadde gitt av de aktuelle 

operasjonene. Avisen fokuserte på kritikk Kunda hadde fått for operasjon av en annen 

pasient – som ikke hadde vært omtalt i avisen – og man får et inntrykk av at avisen 

forsøker å tone ned at Helsetilsynet mente at det hadde vært grunn til å operere de 

pasientene avisen hadde omtalt. 

 

(126) Etter en samlet vurdering, hvor jeg særlig legger vekt på at Avisa Nordland unnlot å 

bruke sentrale opplysninger i rapporten fra den sakkyndige Søreide – som avisen hadde i 



 19 

hende, og som viste at avisens dekning av operasjonen av Olsen var ufullstendig og 

misvisende – konkluderer jeg med at avisens beskyldninger mot Kunda var rettsstridige. 

 

(127) Vilkårene for å tilkjenne Kunda oppreisningserstatning er etter dette oppfylt. Videre 

finner jeg det rimelig at Avisa Nordland pålegges å betale slik erstatning. Jeg viser særlig 

til at avisen unnlot å bruke informasjon som den satt med og som viste at dekningen av 

saken var uriktig. Etter mitt syn taler det ikke mot å ilegge oppreisningserstatning at 

Kunda unnlot å gi tilsvar til avisen. Avisen hadde uansett hans brev til Helsetilsynet hvor 

hans syn på behovet for å operere Olsen gikk frem.  

 

(128) Ved fastsettelsen av oppreisningserstatningen legger jeg vekt på at beskyldingene var 

alvorlige, klart ufullstendige og misvisende og i strid med informasjon som avisen hadde i 

hende. Mediedekningen fikk store konsekvenser for Kunda både profesjonelt og 

personlig. Den førte blant annet til at Kunda ble satt under tilsyn, at det ble opplyst 

offentlig at politietterforskning ble satt i verk mot ham, og at han ble nektet å operere. 

Kunda oppfattet beskyldningen, som også ble kjent i fagmiljøet internasjonalt, som så 

belastende at han sa fra seg internasjonale verv. Han og konen følte seg sosialt isolert og 

fikk store psykiske problemer. Etter en tid sa han opp stillingen sin og flyttet med 

familien til Danmark. 

 

(129) Det er lite sammenlignbar praksis fra Høyesterett og EMD om oppreisningens størrelse. I 

ambulansesjåførdommen ble erstatningsbeløpet satt til 200 000 kroner, men her la 

Høyesterett vekt på at sjåføren selv hadde bidratt til den situasjonen som oppsto, se 

avsnitt 180. Tilsvarende er ikke tilfelle for Kunda. Tingretten fastsatte etter umiddelbar 

bevisførsel oppreisningsbeløpet til 400 000 kroner, og jeg finner ikke grunnlag for å 

fravike dette beløpet. Etter mitt syn står det ikke i misforhold til krenkelsen – sanksjonen 

er proporsjonal, jf. EMDs dom i storkammersaken Pedersen og Baadsgaard mot 

Danmark, 17. desember 2004, avsnitt 93. 

 

(130) Rastislav Kunda har vunnet saken fullt ut og bør tilkjennes sakskostnader for alle 

instanser etter hovedregelen i tvisteloven § 20-2.  

 

(131) Sakskostnadskravet for Høyesterett utgjør 1 090 063 kroner hvorav 771 650 kroner 

gjelder salær, 192 912,50 kroner gjelder merverdiavgift, 97 120,50 kroner gjelder diverse 

utlegg og 28 380 kroner gjelder rettsgebyr. Kravet tas til følge. Salærkravet kan riktignok 

synes høyt, men jeg legger til grunn at saken har krevd omfattende forberedelse, herunder 

grundig undersøkelse av praksis fra Den europeiske menneskerettsdomstol. Advokat Bore 

har opplyst at salær forbundet med bytte av prosessfullmektig ikke er tatt med. Avisa 

Nordland AS har ikke protestert mot kravet. Avisens prosessfullmektig har for øvrig lagt 

frem kostnadsoppgave hvor salærkravet er vesentlig høyere.  

 

(132) Sakskostnadskravet for lagmannsretten er på 271 443 kroner. Også dette kravet ligger 

vesentlig under ankemotpartens tilsvarende kostnadskrav. Kravet tas til følge. 

  

(133) Sakskostnader for tingretten er fastsatt i tingrettens dom, som etter mitt syn bør stadfestes. 



 20 

 

(134) Jeg stemmer for denne 

 

D O M : 

 

1. Tingrettens dom stadfestes. 

 

2. I sakskostnader for lagmannsretten og Høyesterett betaler Avisa Nordland AS til 

 Rastislav Kunda 1 361 506 – enmilliontrehundreogsekstientusenfemhundreogseks 

 – kroner innen 2 – to – uker fra forkynnelsen av denne dom. 

 

 

(135) Dommer Endresen:   Jeg er i det vesentlige og i resultatet enig med   

      førstvoterende. 

 

(136) Dommer Arntzen:   Likeså. 

 

(137) Dommer Indreberg:   Likeså. 

 

(138) Dommar Utgård:   Det same. 

 

 

(139) Etter stemmegivningen avsa Høyesterett denne 

  

D O M : 

 

1. Tingrettens dom stadfestes. 

 

2. I sakskostnader for lagmannsretten og Høyesterett betaler Avisa Nordland AS til 

 Rastislav Kunda 1 361 506 – enmilliontrehundreogsekstientusenfemhundreogseks 

 – kroner innen 2 – to – uker fra forkynnelsen av denne dom. 

 

Riktig utskrift bekreftes: 


